Diverse nattligt pladder, var ett tag sedan förra inlägget.

Håller för närvarande på att bränna slut på mina begränsade monetära rsurser på Japannördande. Betalade 700 kronor för en bok idag. Beställd från Amazon UK, sista exet de hade. Behöver den för kanjikursen jag går, var nära omöjlig att få tag på. Läraren delar ut papper också, kopior ur boken, så skulle kunnat klara mig utan. Men föredrar klart att faktiskt ha ett ex av den åt mig själv, om inte annat för att ha i hyllan som minne av kursen.

Såg reklam för Japanutställning på etnografiska för någon vecka sedan. Skulle hålla i sig till tionde juni. Reklamen verkar nedplockad nu så skulle kunna besöka. Torde vara mindre folk nu än när det aktivt reklamades för saken. Skulle kunna besöka. Menar, jag uppskattade den lilla permanenta utställning östasiatiska har, så varför inte. Tror verkligen inte mitt lilla hov är inblandade, men de är alltid oberäkneliga.

De där mina medmänniskor har ett visst tycke för det där med dramatiska överraskningspartyn. Har lite svårt att förstå grejjen med dramatiken själv. Är van vid att arbeta med att förändra mitt liv, och jag försöker vara konsekvent med att det ska göras i små steg, ett i taget. Hjärnan min vill ha en chans att vänja sig vid de nya omständigheterna, så jag ger den en chans att slänga runt sina neuronnät. Bara med min lilla kunskap om hur neuronnät funkar fattar jag att jag inte enkelt kan slänga in min hjärna i en helt ovan miljö och förvänta mig att den fortsätter fungera. En sak i taget, stadig takt, inga små pausar, inte för fort; är en optimal strategi. Gäller även för att vänja sig vid prinsessliv.

Skulle antagligen inte lära mig japanska snabbare om jag försökte hårdare eller studerade mer. Intressant nog. Av just det där skälet med lågsamma steg i bestämd riktning. Finns en begränsing på hur snabbt jag kan studera som dikteras av hur snabbt jag kan integrera japanskan i vardagen. Studier snabbare än den takten ger inga som helst långsiktiga kunskaper. Så Japanstudierna är tämligen meningslösa om jag inte upprätthåller prinsesserierna som målsättning. Om jag ser framför mig ett liv där jag har konkret nytta av japanskan i vardagen vet jag att jag kommer kunna lära mig språket ordentligt. Har lite som mål att bugga om hela inanmätet av huvudet efter det nya språket.

En viktig del i min strategi för att japanisera min hjärna är korskoppling. Att koppla och associera allt till något mer eller mindre Japanrelaterat. Så att Japannörderierna inte blir en kategori hjärnan har, utan en grundläggande del av hur mina tankemönster är konstruerade. Att mina tankar och känslor ofrånkomligen tar den vägen. Skälet till att jag gör så är för att jag inte vill sitta och Japannörda och nästa sekund gå och göra något annat, som jag kan göra med datanördandet till exempel. Istället är målet att Japannördandet helt ska sluta vara nördande, att min relation till den japanska kulturen ska bli så odramatisk och vardaglig som möjligt. Rimligt om målsättningen är prinsessande.

Började fundera på så mycket om mig i termer av att hacka hjärnan någon gång för knappt tio år sedan. Sedan dess har jag haft den här typen av tankemönster. Och ibland blir det ett ganska kraftfullt verktyg. Har verkligen förändrats sedan dess, tämligen enormt.

Är typ färdig med inlägget nu, tror jag. Det blir lite fluffigt och långdraget mest för att klockan passerat midnatt.

Kom att tänka nu på alla de där tillställningarna som vi hade hos mormor våren -12. Måste varit relaterat till mitt lilla hov det också. Var ordentligt ofta, för allt möjligt som bara inte hänt andra år varken förr eller senare. En ungefär varannan vecka om jag minns rätt. Märkligt vad de kan ställa till med egentligen. Skulle vara så intressant att få veta om alla små och stora projekt de utsatt mig för, hur de tänkt, och så vidare. Försöker just nu kanske mest med att se till att de inte har ngåot annat val än att erkänna mig som prinsessa och ge tillbaka min hemliga pengahög, men vad jag är verkligt intresserad av hur de gör, vad de har för strategier, deras traditioner kring hur man behadlar kungligheter och så vidare. Ultimata drömmen för Japannörden, kunskap om hemliga traditioner från överklassen.

Kommentera

