Lite mer om mitt Japannörderi, och feminism

Igår besökte jag mamma och pappa, som alltid på lördagar. Valde att inte bråka, även om jag har lite planer, kan vänta med det tills tillfälle kommer. Är lite rädd att de inte ska veta hur de lämpligen hanterar situationen om jag pushar för hårt heller, kanske ska trappa upp långsamt. Önskar fortfarande få min existens erkänd och min hemliga pengahög tillbaka, men får försöka vara lite taktisk också.

Lillebror nämnde igår medan vi pratade Japans problem med sexism. De kontakter jag haft med den japanska kulturen antyder att den inte enkelt kan jämföras med västerländsk kultur. Det är alltså svårt att hävda att den är sexistisk, därför att japansk sexism är väsentligen olik svensk sådan; det är olika storheter, och därför också svårt att säga vilket land som har större problematik.

Västerländsk popmedia har betydande problem med sexism, problem som ofta saknas i den japanska motsvarigheten — och popkultur kan rimligen ses som en spegling av särskilt ungas faktiska tanke- och idévärldar. Å andra sidan har Japan betydligt större problem med traditionalistiska attityder inom arbetslivet. Dessa två jämförande exempel verkar tämligen okontroversiella bland alla inblandade, därför jag tar upp dem. Vad gäller popmedia konsumerar jag förstås både japansk och svensk sådan och ser skillnaderna själv, men vad gäller arbetsliv vet jag inte mer än jag sett i statistik och andras berättelser.

Som Japannörd och feminist är jag förstås akademiskt intresserad av sexism i Japan. Men det är kanske inte det cenralaste skälet till att jag diskuterar saken. Min relation till mitt lilla hov med vänner är ett viktigt skäl till varför jag kallar mig feminist idag. Alltså, min kanske främsta motivation till att kalla mig feminist är den skit som hänt mig och mina hemliga systrar, kidnappningsgrejjerna, och andra exempel på att den japanska aristokratin haft problem med sexism. Medtaget detta är det förstås också orimligt att jag inte tänker med också japansk sexism i min feminism, den är trots allt orsak till min feminism.

Mitt lilla hov är idag väl medvetet om att jag identifierar mig som prinsessa. Men jag har utvecklat en misstanke om att de tror att jag vill omstöpa hela den japanska aristokratin efter mina progressiva och feministiska ideal. Så enkelt är det inte. Mina krav på medmänsklig respekt handlar i första hand att jag är rädd att de tänker göra mig illa om jag inte står upp för mig själv. Även om jag förstås allierar mig med andra som söker försvara sig mot samma krafter. Detta ska inte tolkas som att jag vill att någon ska slänga ut hela sitt kulturarv i syfte att leva upp till löst satta ideal. Tvärtom, jag vill lära känna aristokratin som den är, med sina skavanker, och sina starka sidor. Förstör de hela sitt kulturarv så kan jag inte göra det, anpassar de sig efter mina ideal blir det som en ekokammare och jag har då heller inget att lära av dem.

Ett viktigt skäl till varför jag är Japannörd är för att mitt lilla hov, och genom dem den japanska aristokratin, kan erbjuda mig en unik möjlighet att lära känna en kultur olik den jag växt upp med (även om deras kultur alltid funnits med, har den inte kommit ordentligt nära). Jag har med deras hjälp möjlighet att existera mellan två kulturer. Två speciella kulturer. Den stockholmska feministiska medelklassen å ena sidan och den japanska aristokratin å den andra. Hela poängen i sammanhanget är att dessa är olika. Jag måste ändå som en konsekvens av vem jag är förhålla mig till båda dessa, och jag känner att jag har ett ansvar att förstå mitt eget kulturarv. Det alltså från båda hållen, även det japanska.

Så för att avsluta. Det står mitt lilla hov liksom aristokratin i vidare mening fritt att låta sig inspireras och ta idéer från vem de vill. Även från mig, och även från min svenska kultur. Men det är inte ett krav eller ens ett ösnkemål från min sida att de ska göra så.

Kommentera

