Litet tillägg till förra inlägget. Om hur jag upplever mig mindre väl behandlad ibland.

Kom på ett litet tillägg jag vill göra angående förra inlägget. Det finns ett begrepp på engelska, ‘gaslighting’, som handlar om vad som händer med en människas psyke om en ständigt matas med två med varandra inkompatibla verklighetsbeskrivingar. Kanske inte riktigt samma fenomen som vad jag utsätts för men det finns paralleller.

Hela namnet på bloggen, ‘En galen’, er symptomatiskt på fenomenet. När en har flera verklighetsbeskrivningar att förhålla sig till börjar en uppleva att en blivit galen. Precis vad som hänt mig. Och det här är förstås också vad jag avser när jag menar att mitt lilla hov gör mig illa. Utöver då att jag betraktar arbetshetsandet närmast som en variant av mobbning. Skulle nog ändå bedömma att det faktum att de medvetet och systematiskt matar mig med två helt olika verklighetsbeskrivningar gör mig betydligt mer illa.

Hade en bild av att mitt lilla hov var ganska engagerade i det där med psykologi, men ändå verkar de missa ganska grundläggande saker. Är inte benägen att tro att de är inkompetenta på deras eget expertområde. Snarare sitter de nog på en del grundläggande missförstånd som driver dem till att göra saker svårare för sig än de är. Får försöka reda ut saker när och om de vågar visa sig.

Kommentera

