Mer spelande. Nytt grafikkort. Gurka!

Beställde idag ett nytt grafikkort också. Inte till det där spelet faktiskt. Även om det säkert behövs för det med. Men ställdes vid systemuppdateringen idag inför ett val. Finns inga officiella drivrutiner som stöder både mitt grafikkort och den senast Linuxkärnan. Det har gått bra att stanna på en lite äldre kärna, men idag försvann Gentoos stöd för den kärnan jag kör. Ett antal olika alternativ här jag kan välja. Kan byta till en än äldre kärna, men jag ogillar att nedgradera. Kan byta till öppna drivrutiner, men det skulle antagligen innebära att jag inte kan spela mitt nya fina spel. Dessutom skulle det innebära mycket jobb att få det att fuńgera. Eller så kan jag fixa nytt grafikkort.

Har valt att fixa nytt grafikkort, och tillsvidare sitta kvar på den kärna jag har. Trots att den förr eller senare kommer bli en direkt säkerhetsrisk och saker kommer sluta fungera med den. Kan nog ta upp till några veckor innan det nya grafikkortet kommit runt. Har lite speciella krav, så som dubbla DVI-portar. Både nuvarande och nya kortet är Nvidia, nuvarande Quadro NVS 290 och det nya GeForce GT 630. Känns lite udda att gå över till GeForce-serien bara sådär, men tänker jag spela så blir det så.

Att mitt spel inte fungerar något vidare nu är egentligen inte märkligt. Vad gäller spelets systemkrav har jag tillräckligt med minne för minimikraven. Men jag tippar på att grafikkortet dumpat grejjer där när jag försökt spela och därmed tvingat fram swappande. Grafikkortet jag har är väldigt underdimmensionerat kontra de krav som finns, 128 meg ram på kortet, minimikrav är 512. Processornamnen på korten förstår jag inte alls däremot. Men det nya kortet ska nog sträcka sig nästan upp till rekommendationerna, så det kommer nog att flyta, vet inte om det kommer göra så perfekt bara.

Nytt grafikkort kommer också innebära att jag kan slå på hårdvaruaccelerering för video. Nuvarande kortet orkar inte sådant i HD, vilket gör att den renderar fel. Mastigare kort borde klara saken bättre. Allt det här ska bli bra. När jag jag beställde nya minnesstickor kände jag mig inte helt säker på att det var rätt. Men det här kortet kändes bra att köpa, så det var nog ett bättre övervägt val. Får så mycket mer än en bättre spelupplevesle av det, och dessutom för betydligt mindre pengar.

Avslutar dagens inlägg med ett annat ämne. En liten förvåning från igår. Mamma pratade om min vana att äta jordnötter för att spara pengar. Var ungefär ett år sedan jag skrev om det på bloggen tror jag. Har nog aldrig sagt det. Vad som händer på min blogg bruakr stanna här, så blev lite förvånad. Gurka.

Kommentera

