Köper spel.

Sitter just nu och bråkar med mig själv kring huruvida jag ska köpa mig ett nytt spel. Spelet verkar väldigt bra och så, men det skulle antagligen kosta mig en sisådär två tusen kronor att få det att fungera. Så frågan är om det är värt det. Spelet i sig kostar knappt tre hundra, men behöver nytt grafikkort och mer minne. Snålade på de bitarna när jag kpöte datorn just för att jag visste att jag ändå inte skulle spela så mycket på den. Nu finns Steam för Linux och det verkar fungera. Datorn fyllde fyra i november och spelet är tämligen nytt, så tror inte att det ens skulle starta.

Mer minne skulle vara praktiskt vilket som, kompilationerna har blivit tyngre och mer minne skulle hjälpa betänkligt. Med kraftigare grafikkort skulle jag dessutom kunna flytta en del videorendering dit. Det grafikkort jag har idag orkar inte med HD-video så jag använder inte hårdvaruaccelerering för avkodning av det skälet. Så har verkligen realistiska möjligheter att dumpa lite aktiviteter på den nya hårdvaran även utanför spelandet. Skulle inte kunna övertala mig att köpa en massa hårdvara om jag inte kan göra annat med den än spela på vilket som.

Överväger att prova en trestegsraker nu. Börja med att köpa spelet. Se hur det inte startar för att grafikkortet är för gammalt. Köpa nytt grafikkort, se hur spelet hackar och är konstigt. Och i praktiken ospelbart på söndagar under systemuppdatering. Därefter utöka minnet och se hur allt börjar flyta magiskt. Känna mig nöjd med mig själv för att spelet ändå var värt de där tre hundra kronorna.

Fick förrästen fjorton hundra kronor för att köpa något jag ville ha för vid jul och min födelsedag. De pengarna sipprade in i min vanliga ekonomi trots att jag var uttalat förbjuden från att låta de göra just det. Kanske ska bestämma mig för att detta är de pengarna jag bränner nu. Det här är en sådan sak jag vill ha bara för att det är kuligt och som jag kanske inte riktigt tycker mig ha råd med. Funderar. Tar upp plånboken, dags att leta reda på kortet. Trestegsraket del ett.

Spelet köpt. Försöker installera. Steam hänger sig. Återkommer med rapporter efter lite mer experimenterande.

Kommentera

