En jag är tillbaka med ett nytt inlägg om en jag

Har inte skrivit inlägg på en vända nu. Saker går bra ändå. Hänt en del ändå.

I lördags var det japanska och lördagsfirande som vanligt. Ingen dramatik alls. Pratade lite kul arkitektur. På japanskan studerade vi böjningar av adjektiv, väsentligen tungvrickare. Tror inte det ska vara något ptroblem att få till uttalet, men behöver nog lite mer träning än jag behövt med andra bitar.

Idag har jag varit på diatermibehandling igen. Innan jag skulle åka gav jag mig på att dricka en kopp svart te med grädde, grädden hade sprungit ur datum och jag kände den behövde upphöra. Hade redan hällt ned grädden i teet innan jag märkte den smaka mögel, penselmögel, en fin ton som av gorgonzola. Det gick i vasken, tur att det bara var billigt påste, synd på min fina honung jag blandat i.

Var på sushistället jag frekventerar idag. Talades en del japanska där, de gör det ibland. Förstår inte hälften av det men känner igen en hel del ord, kan få ett hum om konversationens teman. Lyssnade nu på kvällen på ett TED-talk helt på japanska, med japansk textning; sammanhang från bilder och lite understöd av kanji. Förstod vartåt det gick till ungefär halvvägs igenom, sedan tappade jag tråden och fann den inte igen.

Min ovana att springa in i japanska gör att jag känner att jag faktiskt skulle kunna ha konkret nytta av att kunna språket. Kanske inte behöver tjuvlyssna på ovetande resturanggäster, i och för sig, men ändå.

Var på tebutiken idag. Fick ett prov på ett te. Ett Darjeeling, sådant jag brukar uppskatta. Detta verkar vara ett finare sommarskördat. Måste säga jag föredrar vårskördade, men detta var ett bättre bland de sommarskördade.

Tror faktiskt att jag ska köpa mig lite hönsfärs och ge mig på att göra typ köttfärssås. Med min höga konsumtion av ägg känner jag lite att jag borde hjälpa till med att ta hand om biprodukten också. Dessutom är såskok ett bra sätt att bli av med morötter på. Kan inte äta pasta, kanske ska kolla om jag hittar något risbaserat alternativt. Svårt att se bara när jag handlar på nätet. Äter gärna spaghettiformade risnudlar eller liknande, men mindre gärna tillsatsstinna mjölröror.

Kommentera

