Inlägg #727

Skrev förut att jag kommit igång med att titta på anime igen. Lägger märke till att det faktiskt är märkbart att jag succesivt blir bättre på språket. Känns kul. Förstår i regel inte vad de säger, men det är heller inte ovanligt att jag förstår flera meningar i följd, särskilt i konversationer. Läser undertexterna efter behov, annars föredrar jag att hålla blicken där det händer saker. Så att förstå vad de säger bättre har i allra högsta grad betydelse för hur jag tar till mig och upplever tittandet. Översättningarna är sällan ordagranna, men att läsa och lyssna om vartannat går faktiskt ganska bra ändå.

Tänker liksom jag gjort med engelskan fokusera på att bättra på hör- och läsförståelse och strunta i princip helt i skriv- och talförmåga. Det är vilket som de jag kommer använda mest. Uttrycker mig i princip aldrig på engelska och utgår från att mitt behov av att uttrycka mig på japanska också kommer vara begränsat. Däremot, genom att förstå får jag tillgång till en helt ny värld av information, nya perspektiv och erfarenheter.

Om mina medmänniskor tycker jag ska lära mig prata japanska också får de nog försöka övertala mig om att jag skulle ha användning av det. Är fortfarande orolig att de inte riktigt menar alvar i deras försök att stödja mig. Däremot vet jag, att oavsett de kommer omlokalisera mig till Japan eller inte, kommer jag ha användning av att kunna förstå talad och skriven japanska. Mina intresseområden gör i sig att jag springer in i japanska språket dagligen.

Imorgon ska jag nog på promenad med mitt boendestöd. Sedan har jag inget mer planerat. Gurka!

Kommentera

