Lite vardagsbloggande, och högbyggande.

Sitter och tänker en massa igen. Och nu så tänker jag skriva på bloggen igen. Det här kan förstås inte bli så jättelyckat. Men jag kör på ändå.

Imorgon är det lördag, helt vanlig lördag, med helt vanliga lördagsaktiviteter. Japanskakurs följt av lördagsfirande. Sedan en vanlig söndag, med systemuppdatering, tror det blir Sailor Moon och med lite tur filosofiska rummet också, viktiga saker.

Min blogg har gått på lågvarv hela veckan. Den gör det ibland, inte helt förutsägbart. Vet att jag är tråkig för de flesta, men det är de där männioskorna som tycker jag är viktig jag tänker på. Vill inte gärna att de ska tröttna på mig och fly. Verkar som att de bara tycker om att jag är lite excentrisk, så jag tror inte det är någon större fara. Upplever också att de uppmuntrar min Japanstudier fullt ut numera. Däremot verkar de ha en mer blandad inställning till mitt prioriterande av prinsessande, som att de tycker jag borde ha en mer försiktig inställning till saken.

Vet att det varit tal om att det där med de kungliga plikterna mest är jobbigt krångel som förhindrar en från att leva ett normalt liv, men att narrativet inte kan brytas. Att hela grejjen måste fortsätta och fortsätta trots att den praktiska meningen sedan länge är förpassad till historien. Kan förstå oviljan att överräcka detta ok till mig, just för att det skulle rent praktiskt vara mer till börda än nytta. Men om vi vrider lite på det, för det första är jag tokig vilket som, för det andra vet jag inte så mycket om jag är intresserad av att göra en stor publik grej av det; vad jag önskar konkret är snarare att få mina regler gällande arbetande respekterade, få tillbaka min pengahög, och andra sådana saker jag har för vana att bråka om. Har för vana att mäta konkreta fördelar och konkreta nackdelar mot varandra, och i det stora hela verkar prinsessande vara den mest kontruktiva banan.

Märker att saker jag gör och tänker rent konkret har en kraft att påverka, på ganska vid basis, och jag förstår att mitt lilla hov är inblandat i det. Så jag är på inget sätt rädd för att känna att jag inte bidrar, känner snarare tvärtom, att vad jag gör tolkas, och om det uppskattas, anammas. Däremot kan jag känna mig lite utanför, inte uanför ”samhället” som vissa arbetshetsare gärna vill antyda, men utanför den lilla bit japansk kultur jag ändå har en viss koppling till. Vet att det är en speciell del av den japanska kulturen, men jag gör för närvarande vad jag kan för att göra mig lättare att komma åt. Japanstudierna och bara vara öppen med mitt intresse och vilja att lära känna.

Det där kanske också är ett skäl till min ovilja till arbetande. Känner mig inte utanför arbetsmarknaden av samma skäl som jag inte känner mig utanför så många andra saker jag tekniskt sätt är utanför. Säg suparnormen. Strävar inte efter att delta i dessa sammanhang, därför är det heller inte en gemenskap jag saknar. Och då är vi plötsligt tillbaka vid hur prinsessande förhindrar en från att leva ett normalt liv, vad är det ens, konkret, vad är det för normer prinsessandet förhindrar en från att delta i? Är det förvärvsarbetande? Suparnormen?

Väljer jag att se mitt liv som en stapel av styrkor och förmågor, som en hög verktyg och möjligheter, så vill jag förstås att denna hög ska vara så stor och omfattande som möjligt. Men jag vill också att den ska vara så unik som möjligt. Så att jag är en jag, och inte ytterliggare en annan filur i mängden. Har idag en stor fin hög med fina saker, och prinsessandet skulle klart vara kronan på verket. Skulle jag känna att jag fick alla de där historiska bidragen jag ändå sysslat med erkända, och så prinsesstitlar, skulle jag ha en jättefin superhög — en som skulle skapa en massa möjligheter för mig att bygga mer hög!

Klockan är redan kvart i ett och jag måste upp imorgon så jag hinner med allt det där viktiga.

Kommentera

