Mer tjat om försäkringskassan, och ett gammalt inlägg om mardrömmar

Fick idag ett besök på ett av mina äldsta inlägg, från bara någon månad innan jag öppnade bloggen. Handlar om människorädsla och en återkommande mardröm. Har inte haft den där mardrömmen på ett par år nu. Hoppas den inte vaknar till liv av att jag läste inlägget bara, drömmar dyker trots allt upp som en reflektion kring vad som händer i livet.

Har den senaste tiden fått en del besök på mina riktigt gamla inlägg. Verkar som att folk kommer hit meddelst sökning. Tror inte de finner något de finner intressant. Men kan kommentera det gamla inlägget när det ändå syns i statistiken.

Känner numera att mitt behov av ett eget utrymme som inte inkräktas av okända människor respekteras. Som en konsekvens av det känner jag mig inte väldigt orolig för att jag ska börja drömma den där drömmen igen. Den handlade om att jag var i ett privat utrymme, ibland ett hem, ibland på dass, och det visade sig plötsligt att låset var trasigt och någon annan öppnade dörren och klev in. Ofta eskalerade det efter att jag motat ut personen, plötsligt var det tre dörrar in och det kom in nya människor konstant från alla, människor som inte gärna ville bli bortmotade heller.

Får byta ämne. Har de senaste dagarna hostat slem, vet inte vad det beror på. Gjorde det på sjukhuset när jag legat still en vecka, då visste jag varför, lungorna mådde inte bra av att jag inte kunde röra på mig. Men nu, vet jag inte. Kanske börjar jag utveckla astma. Kan inte direkt flytta från mina dammkvalster, sådana finns överallt. Hade det varit typ träd jag var allergisk mot hade jag annars bara bett mitt lilla hov snabba upp arbetet med att omlokalisera mig till Japan. Nu blir inställningen bara den att de vill att jag ska städa mer.

En annan sak, som jag tänkt på. När försäkringskassan ringde upp pratade gick min handläggare genom något standardformulär. Frågade inte bara hur ofta jag ”går ut”*, utan också om jag städar (svar: otillräckligt) och lagar mat (svar: ja, kan inte äta färdigmat)**. Är ganska orolig för att saker jag sade missförstods. Har normalt inga problem med att folk missförstår saker jag säger, men vissa människor har starka förutfattade meningar som de tolkar allt jag säger efter, där är försäkringskassan och mitt lilla hov värstingar.

Inlägget får vara klart nu. Får sura vidare någon annan gång. Gurka!

* Vilket i försäkringskassans jargong alltså inte betyder ”omlokalisera sig till det stora utomhuset”, utan något annat jag inte riktigt fått grepp om. Vet att begreppet förekommer som eufemism för att supa, men tror inte det är vad som åsyftas. Ta inte denna kommentar som bevis på att jag är autist, ta det som bevis för att jag är uppväxt i en mmiljö där begreppet ”gå ut” betyder just ”omlokalisera sig till det stora utomhuset”. ***

** Vilket, vilket jag inte talade om, inte innebär att jag lagar trerätters tre gånger om dagen, utan att jag för det mesta äter olagad mat och lagar mat (en rätt) två eller tre gånger i veckan. Måste komma ihåg att tala om det för försäkringskassan så att de inte fantiserar ihop saker om mig. De verkar annars ha som policy att vända allt man säger emot en.

*** När jag var en åtta eller så, i skolan, så sade min lärare till mig ”Kan du öppna föstret?”, i min miljö hemma brukade vi inte använda artighetsgrammatik (det hette inte ”Kan du skicka smöret?” utan ”Umpf!” eller möjligen ”Smör!”) så jag svarade helt enkelt ”ja” på frågan och öppnade inte fönstret. Visste hur man öppnar ett fönster och svarade därför ”ja”, men jag var osäker på artighetsgrammatiken, dessutom hade jag inte lust att öppna något fönster. Men denna lilla episod har använts som bevis för att jag är autist.

One response to “Mer tjat om försäkringskassan, och ett gammalt inlägg om mardrömmar

  1. Pingback: Operation imorgon, och lite reflektioner kring gammalt inlägg. | En galen.

Kommentera

