Försäkringskassan ringde igen …

Idag väcktes jag av att de ringde från försäkringskassan. Så jag har ägnat förmiddagen åt att gråta. De har missat att jag inte mår något bra av arbetshetsande. Han rekommenderade att jag ska försöka ha någon form av regelbunden kontakt med vården för att få fortsatt aktivitetsersättning, ser tydligen bättre ut i papperena så. Har så svårt att lita på människor bara, så skulle knappakast kunna öppna upp för någon ändå. Boendestöden, som jag åtminstone får behålla, har jag heller knappast öppnat upp något vidare för, är öppnare här på bloggen än jag är med dem.

Ska iväg på diatermi idag. Försöker skriva av mig lite i förväg så att jag blir av med ångesten efter samtalet från försäkringskassan. Så opraktiskt att vara gråtfärdig när man ska iväg och göra annat.

En riktigt märklig sak var att filuren från försäkringskassan frågade hur ofta jag ”går ut”, och med det inte menade hur ofta jag tar mig till andra sidan ytterdörren. Vad han menade var att ta sig till en social tillställning utanför hemmet. Japanskakursen liksom mina lördagsfiranden tror jag skulle räknas. Som jag förstått det verkar det som om det står i något protokoll hos försäkringskassan att man ska tolka saken så, när man pratar med autister alltså. Att en autist skulle tolka ”gå ut” som något annat än ”omlokalisera sig till plats med himmel över huvudet” är högst osannolikt (möjligen att några skulle separera benhårt mellan ”gå ut”, ”springa ut”, ”rulla ut” etc. eller fråga förvirrat ”ut ur vad?”).

I själva verkat har jag, som inte betraktar mig som autist, sällan sprungit in i den mer abstrakta betydelsen ”gå ut”. Vet att den är vanlig i vissa kretsar men bland människor jag umgås med är den konkreta betydelsen dominerande även bland icke-autister. Det innebär att vi inte bara pratar om ett begrepp som vissa har svårt att förstå, utan ett som har skilda betydelser i olika sociolekter. Vill inte gärna tolka det som att försäkringskassans protokoll skrivare är autisthatande filurer som vill amnipulera sina medarbetare till skapa missförstånd, så jag utgår från att de inte kan svenska alternativt inte vet vad en autist är, möjligen bådeoch.

Känner mig lite bättre nu. Får fortsätta sura någon annan gång. Gurka!

Kommentera

