En massa text, lite om att samla perspektiv.

Igår träffade jag mina boendestöd, och vi åkte och åt sushi. Ett ganska bra sushiställe, men jag föredrar klart det jag brukar besöka. Diskuterade japanska lite med boendestöden. Blev frågad om jag skulle kunna bli bättre på japanska än på svenska, svarade att det är omöjligt. Min svenska är bäst, den går inte övervinna. Men skulle jag flytta till Japan, bo där ett par decenier och samtidigt väsentligen tappa kontakten med Sverige kanske det skulle vara genomförbart. Tror inte jag vill ge upp Sverige så bara, kommer alltid ha en fot, om än kanske en liten sådan, hemma i Stockholm. Och då kommer jag förstås också hålla igång min svenska.

Min japanska idag är förstås tämligen genomdålig. Sedan bjuder mitt Japannördande in till ganska seriösa diskussioner. Vi diskuterade också tanken att besöka Japan. Säger att jag inte riktigt vet vad jag skulle göra där, rent konkret. Titta på blommor blev föreslaget, och visst, det skulle förstås ingå. Ätande skulle också ingå, och antagligen en del te. Behöver nog egentligen inte vara mer än så, turista i mer traditionell mening kan jag göra på Wikipedia. Blommorna, maten, liksom jorden och luften, är i sig lokala upplevelser som inte kan paketeras som en sida text.

Vad gäller resandet sådär har jag också det faktum att jag vill ständigt försöka förändras som person. Upplever att enda sättet att faktiskt, på djupet, förstå olika perspektiv, är att också faktiskt vara alla de filurer som rimligen har de där perspektiven. Kan bara vara en person vid varje givet tillfälle, men kan samla erfarenheter och synsätt genom att ständigt förändras. Där tror jag att japanstudierna kan ge mycket. Och prinsessandet, om jag lyckas pressa igenom det ordenligt, än mer.

Jag uppskattar faktiskt, helt ärligt, att mitt Japannördande aktivt uppmuntras. Så jag trivs bra med världen för närvarande. Vi pratade lite om det där om att byta grupp på japanskastuiderna till tisdagar, istället för lördagar, för att undvika krock med lördagsmiddagarna. Skulle kunna vara en bra idé, men jag behöver lite ställtid om jag ska prata med människor och bestämma något sådant. Kan nog bli till nästa delkurs.

Imorgon är det lördag och därmed japanska, och lördagsfirande, igen. Blir antagligen melodifestivaltittande med familjen, blev så förra veckan.

Idag fick jag hem mat, däribland ett halvkilo kolja som jag stekte och åt upp på en gång. Av något skäl tycker jag att stekt vitfisk är fullständigt fantastiskt gottigt. Bara stekt i mycket olja med salt och svartpeppar. Utan tillbehör. Lite av en återkommade rätt faktiskt. Tycker om fisk generellt, av de flesta sorter.

Funderat på det där med köttande. Har egentligen ett vädligt, väldigt blandat förhållande till det. Det känns fel, och det till stor del för att jag inte sysslat med det på så länge. Känner att nu har jag hållt den här regeln så länge att det skulle vara en förlust att ge upp den. Inte för att regeln nödvändigvis har så mycket egenvärde, utan för att den liksom blivit en del av att vara jag, och allt det jag lagt ned på upprätthållandet av den skulle kännas bortkastat om jag släppte den. Samtidigt så börjar fetare kött bli modernt, och ett viktigt skäl till varför jag valde bort kött är för att magert kött är genomtrist och att äta något så miljöbelastande som inte ens är gott hade jag inte lust med.

Skulle jag åka till Japan skulle jag antagligen också vilja ge upp min regel om att inte äta kött. Mest för att kunna uppleva maten. Skulle förstås fortfarande undvika kött mer ofta än inte, men skulle släppa absolutismen. Fågel äter jag redan om jag blir bjuden så. Fettig köttmat och inälvsmat är tämligen gottigt, även om jag vill vara petig med att det ska vara ekologiskt och så. Var en betydande förändring det där med att sluta äta kött, ger även det en ny syn på verkligheten. Att börja igen, vet inte om det skulle ge så mycket, kanske en chans att vara mer medveten kring valet.

Mätte mitt hår idag. 84 cm. Fortfarande för kort. Allt är för kort. Men längre än de flestas.

Får se mig som klar med skrivandet för idag, gurka!

Kommentera

