Lite om mina japanskastudier.

Kanske ska diskutera mina japanskastudier lite. Bara för att.

Har kunnat förstå viss talad japanska ganska länge, sedan innan jag började studera på alvar. Då handlade det mest om att förstå nyckelord, kontext och en och annan fast fras, och så tonspråk och ett par olika meningsavslutare. Japanskt talspråk har i regel en ganska enkel grammatik så det där går, i vissa sammanhang, att komma långt på. Idag förstår jag grammatik bättre och kan läsa enkel japanska. Har fortfarande väldigt begränsat ordförråd och färstår sällan meningar med flera satser. Ibland kan jag reda ut vad orden och grammatiken betyder men förstår inte semantiken, särskilt svårt blir det utan kontext. Har förstås att göra med att subjektet ofta är underförstått.

Förstå skriven japanska är något jag inte kunnat länge. Delvis som en följd av den något komplexa teckentabellen. Bestämde mig i samband med att jag började japanskakursen för att jag skulle börja plugga in tecknen ordentligt och det går mycket lättare numera. Med hjälp av ordboken i datorn skulle jag säga att jag kan ta mig igenom skriven japanska lättare än talad. Utan ordboken fastnar jag däremot fortfarande ofta.

På kursen jag går har läraren bestämt sig för att grammatik är tråkigt. Gissar på att det är en vanlig åsikt. Hon uttryckte i lördags att vi är en speciell klass i det att vi kan läsa, något som tydligen är ganska ovanligt såhär tidigt i studierna. Själv kan jag läsa kana utan problem och de andra i gruppen verkar också ganska bra på det. Kursen är annars mycket hörförståelse och våga prata grejjer, vilket jag gissar är bra. Hon lovade att ordna lite läsmaterial för att vi kan läsa. Verkligen motsatt attityd mot den i skolan, där skulle man följa läroplanen och grejjer, medan här kan vi nära det vi är bra på.

Skulle inte säga att jag kan tala eller skriva japanska alls. Det mesta jag lärt mig är ändå från att sitta vid datorn och det är i det stora hela en ganska passiv process. Passiv inlärning av det slaget innebär att jag utvecklar passiva kunskaper. Förstår väldigt mycket mer än jag kan formulera på egen hand. Det här är också ett skäl till varför jag tror att det är viktigt att gå en kurs för mig. Där har jag möjligheten att aktivera mina passiva kunskaper. Min grupp verkar hålla en ganska hög studietakt så jag tror inte det kommer bli så att jag känner jag drar iväg ändå. Den här typen av kombinationsstuider, läsa på egen hand och komplettera med kursen, verkar närmast vara norm.

I och med att jag känner att Japanstudierna är kul och viktiga för mig borde jag kanske egentligen försöka pusha för att göra det formellt på typ heltid. Är dock väldigt skeptisk till att blanda in CSN i mitt liv. Särskilt i och med att det finns en överhängande risk för att jag överanstränger mig och kollapsar igen om jag försöker ge mig på något sådant. Och CSN är en institution för resultathetsande, så de skulle verkligen göra vad de kunde för att stressa ihjäl mig. Sedan är jag förstås fortfarande tämligen livrädd för att någon ska ordna ölparty eller jaga mig med helikopter som straff för att jag faktiskt försöker göra något med mitt liv. Kan jag få ta det lugnt och titta på blommorna för en gångs skull?

Kommentera

