Inlägg #707

En sak jag kom att tänka på efter mitt förra inlägg, med den där fina lilla referensen till tjuret Ferdinand, är hur jag som liten bliv jämförd med just samma lilla tjur. Tyckte aldrig om jämförelsen, mest för att jag inte är en tjur. Men den var inte utan poänger. Nu tänker jag förstås på det lilla klipp som visas varenda julafton, det är ungefär det jag vet om denna berättelse. Ferdinand i berättelsen har universums mest endimensionella personlighet, men det är vad som gör honom användbar här och nu för mig.

Så om jag är som Ferdinand, så är mitt lilla hov som gubbarna i fula hattar. Själv är jag mest intresserad av tämligen lugna aktiviteter. Te och blommor. Medan mitt lilla hov absolut vill göra mitt liv fartigare och storslaget. Ibland kan jag känna livet går segt, men det är en annan fråga, det är mest för att det inte förändras så mycket inte för att jag mest sysslar med lugna aktiviteter — en annan dimension. Känns för mig väldigt märkligt att de inte är väl medvetna om att jag är just sådan som jag är i den här frågan.

Hopblandningen med trollet är väl mitt livs motsvarighet till det där lilla biet. Inte så att jag någonsin sprang runt och stångade saker, men det trollet har väl gjort motsvarande aktiviteter. Så något tycke för mer storslagna grejjer kommer de inte kunna finna hos mig. Kommer bara ta första bästa chans att gå avsides och sätta mig bland blommorna. Och det inte ens för att jag finner det storslagna jobbigt och skrämmande, utan helt och fullt på grund av blommor. Tar nog med en kopp te.

Och just på grund av att de fortfarande har denna märkliga idé om mig är jag rädd att de inte lyckats reda ut hopblandningen. De har helt enkelt inga skäl att arbetshetsa mig eller jaga mig med helikopter om de är medvetna om att det omöjligen kan leda någonstans. Tänk Ferdinand igen. Vad skulle hända om någon dök upp och försökte uppmana honom till något alls? Körde helikopteruppvisning i ett försök att fånga hans uppmärksamhet? Jag reagerar tämligen precis så, och har lite svårt att förstå varför det förvånar någon.

Kommentera

