Det där lilla geniet. ^.^

Har tänkt nu ett dygn eller så på alla små idéer jag kommit med. Sådana där till uppfinningar och sådant. Funderar ibland lite på hur mycket det blivit av dem. Har trots allt mitt lilla hov som skulle kunna ha spridit dem. Har dessutom sett skrivet om minst sagt liknande idéer. Innan jag lyckades klura ut att mitt lilla hov fanns så trodde jag att det antingen var så att jag råkat läsa om dem någon gång innan jag talade om dem första gången, bara inte kom ihåg det, eller att det inte var en så komplicerad idé att det var märkligt att flera personer kom på saken parallellt. Det här har också varit ett delskäl till varför jag många gånger kännt mig kritisk till patent.

Om det är sannolikt att man tycker sig ha kommit på något efter att man läst om det, sedan glömt att man läst det men minnet av grejjen dyker upp igen, så blir patent ganska läskiga, knappast rättssäkra. Om det istället är sannolikt att flera personer kommer på samma idé parallellt utan koppling till varandra är patent knappast meningsfulla till att börja med. Ingen av dessa hypoteser kändes uppåt väggarna så jag utvecklade ett visst patentmotstånd.

En av de roligare idéerna jag lyckades formulera skrev jag om på en lite blogg jag hade före denna. En liten makroekonomisk hypotes. Bloggen är borttagen och jag kommer inte ihåg precis vad det var för en hypotes. Hittade lite anteckningar jag gjorde inför den där posten och jag hade åtminstone ett väldigt pedagogiskt språk. Sedan sprang jag in i ett par matematiska formler utan förklaring som jag inte hade någon aning om vartåt de skulle peka. Det hela byggde på några funderingar jag hade i samband med att jag studerade makro. Och makro studerade jag för att lättare kunna genomskåda konspirationsteorier, har varit intresserad av sådant i perioder.

Sådana här små idéer är inget som kommer från ingenstans, och så länge mitt lilla hov ska fortsätta trakassera mig med diverse trams har jag inte direkt någon chans att komma med mer kuligheter. Geniet kommer inte på besök så ofta om jag inte kan tillåtas engagera mig i vad som är viktigt för mig snarare än att försöka hålla tramseriet av stången.

Kommentera

