Arbetssekten

Har läst en del trams om arbetande igen. Springer in i sådant tämligen regelbundet, verkar ganska spritt sådär i almänhet. Känner att jag börjar förstå varför en del tycker om att föreställa sig att arbetande, i sig, är meningsfullt. Alltså meningsfullt som något annat än att skapa möjligheter för sig själv och andra, meningsfullt inte för att aktiviteten som man sysslar med är meningsfull. Utan bara meningsfullt i sig, den där ideologiska föreställningen som arbetslinjen och annat arbetshetsande bygger på.

Har man lagt merparten av sin energi, och merparten av sina vakna tid på något i decenier vill man väldigt gärna föreställa sig att det har varit meningsfullt. Samma psykoligska mekanism kan finnas hos sektmedlemmar. Har man då lagt decenier på meningslöst trams, bara för man fått betalt för det, kommer man som en logisk konsekvens vilja föreställa sig att det trots allt var rätt att göra så. Och då kommer man föreställa sig att en aktivitet är meningsfull, inte för vad aktiviteten är, utan för att någon betalar en för den.

Pengar är, som jag skrivit förut, inget mer än en symbol för andras engagemang och arbete. Folk slösar med sina pengar, och alltså också med andras tid och energi. Tid och energi som läggs på meningslösa, men betalda, aktiviteter. Har man ett verktyg med vilket man kan övertyga vem som helst att göra vad som helst behöver man också vara försiktig med hur man använder det. Försöker inte uttrycka mig antikapitalisktiskt här, men kapitalsimen måste betraktas som ett verktyg, inte som ett ideal. Att lämna ett fungerande och konstruktivt verktyg åt sidan är väldigt onödigt.

Min egen arbetsvägran är dock inte ideologisk. Den handlar istället om att jag skulle gå in i väggen på en kvart om jag försökte avbryta den. Och så förstås att en del av mina mer hemlighetsfulla medmänniskor undanhåller ett gammalt ansenligt arv från mig, och jag tänker inte ge dem nöjet att behandla mig som en leksak (vilket jag upplever de försöker göra idag). De pengarna ska tillbaka, och tills dess jag har dem i handen ska jag se till att hålla dessa människor övertygade om att det är hemskt omoraliskt att sätta sprätt på dem.

Kommentera

