Ankstämpeln

Skrev nog, tror jag, för inte så länge sedan, att Youtube aktivt försöker förstöra mina anonsskydd. De små anonssnuttar som hinner igenom nu gör mig faktiskt inte lika akut upprörd som deras tidigare försök. Men jag kände mig nyligen upprörd när Google började tvinga omdirigering från google.com till google.se trots att jag bett den lägga av. Lade in en rad i /etc/hosts där jag dirigerar om google.se till IP-addressen för google.com, och slutade använda Google sök*. Använder nu Duckduckgo i stället. Får en känsla av att det delvis är den påtvingade lokaliseringen i sig som frustrerar mig så.

Bytte nyligen språkinställningar på Youtube från japanska till norska, men anonserna är svenska oavsett. Google sök är inställd på piratspråk, Twitter på lolkattspråk och Facebook på amerikansk engelska. På sociala media är jag inte bara mångspråkig, jag tycker att mitt svenska modersmål ger lite av en ankdammskänsla om det är för mycket av det. Tror lite det är härifrån min frustration över påtvingad lokalisering kommer, den är en stämpel, ”ANKA”, med stora bokstäver.

Vad gäller anonserna i sig upplever jag nog dem som ett halvsteg mindre töntiga, kamerastirrandet verkar vara kvar men de Youtubevideor jag brukar titta på lider också av det problemet. En annan fördel är att jag nu inte vet vem som betalat för anonsen, laddat om sidan innan någon sådan information dyker upp, så jag slipper bojkotta allt och alla. Vilket som är jag superlojal till Telia och bojkottat den amerikanska filmindustrin i många år (pga deras hat mot allt och alla, och kamerastirrande), så de flesta anonser går mig förbi vilket som.

* Skulle tippa på att denna påtvingande lokalisering har att göra med EU-lagstiftning om rätten att bli bortglömd faktiskt. Google.com leverar alltså sökresultat om privatpersoner på ett sätt som inte längre är tillåtet inom EU.

Kommentera

