Gurka #690

Känner att jag vill ta upp ämnet mitt lilla hov och mina japanska släktingar igen. Sådär som jag alltid gör. Känner mig på så många sätt övergiven. Vet att jag knappast skulle reagera konstruktivt om de försökte ta kontakt med mig, men ändå. Innan mitt bråk i våras såg jag lite mer spår av dem, de har blivit väldigt mycket försikigare. Vet inte om det är för att jag sårade dem eller så i och med mitt bråkande, oroar mig för det. Oroar mig för att de ser min reaktion som oproportionerlig, överdriven, och därför håller sig borta från mig.

Tror att de försöker bygga upp någon form av relation till mig. En som inte blivit av tidigare på grund av trollhopblandandet och min ovana att tappa bort minnen. Men det med viss betoning på ‘tror’, och ‘försöker’.

Sedan har vi det där med mitt Japannörderi. Har en del varma känslor för Japan, har alltid haft, även om jag i perioder haft svårt att förklara dem. Men jag tror faktiskt att den starkaste drivkraften bakom nörderierna är den där känslan av att vara övergiven. Vill liksom visa att jag bryr mig. Bryr mig om de som försöker bry sig om mig. Visa att de inte behöver överge mig. Samtidigt vill jag inte känna jag lever i det förflutna. Mycket av mitt ältande känns som jag gör så.

Vill se med tillförsikt på framtiden, och då blir det lätt så att jag skjuter orostankarna in i ett hörn och kämpar på med något. Det har blivit Japannördandet. Men det är ett risktagande också. Lägger mycket på kortet att de medmänniskor jag försöker sträcka ut en hand åt är beredda att ta emot den. Och att jag kommer kunna fortsätta kämpa, även när jag blir rädd, att jag kan ställa mig upp och ta mig vidare efter jag nervat ihop.

Får sluta skriva nu, behöver sova. Gurka!

Kommentera

