Ett ganska långt inlägg, på min födelsedag.

Det är min födelsedag idag. Har varit en bra dag. Fått presenter och så. Blir eventuellt bjuden på lutfisk på lördag, vårt vanliga lördagsfirande. Tycker om lutfisk, därav det valet. Hänger en del på om de kan hitta fortfarande.

Har fått lite av en besökanstormning här på bloggen också. En person bara i och för sig, men som bläddrat igenom en väldig massa inlägg. Det händer ibland. Funderar lite på vad det är för några som besöker bloggen. Det är ganska troligt att det är någon jag känner. För någon helt utomstående skulle det bli väldigt mycket pusselbyggande för att förstå något alls.

Kanske ska försöka spekulera lite kring hur mitt år i år kommer se ut. 2014 blev ett för mig personligen ett bra år, trots att jag hade lägre inkomst än 2013. Vet inte hur stora inkomster jag kommer ha den här månaden, vet inte ens om Försäkringskassan helt bestämt sig. Vet inte vad jag kommer ha för hyra, den skulle sänkas med 3 %. Upplever också jag saknar en sänkning som skulle varit i höstas. Kanske ska gå och bråka lite med kommunen över siffrorna. I maj lär det bli höjning igen, som vanligt. Hyran är ganska oförutsägbar. Tror det kan bli en sänkning i april också.

Såg med lite tillförsikt på det här året förut. När jag fått reda på att det skulle vara hyressänkning. Det var sosseregering och därmed fanns det en chans till lite mer pengar. Hyressänkningen kommer nog (annars får jag bråka lite med kommunen), men med alliansbudget blir det inte mycket inkomstökning förrän i höst. Så vad jag har för disponibel inkomst i år vet jag bara inte, och den kan komma ändras ett antal gånger. Och det där med disponibel inkomst har en ganska konkret betydelse för hur mitt liv ser ut.

Min trans*vård lyckades bli klar förra året. Så det är bara hormonpiller nu. Ska träffa min läkare på avdelningen den fjortonde. Sedan blir det nog inte mycket mer. Kan i samband med det säga att mina japanskastudier går bra, vi diskuterade det där sist. Annars är det väl inte så mycket, tror jag. Japanskastudierna börjar annars igen i fubruari.

Vad jag för min egen del är mest orolig för är att min aktivitetsersättning går ut efter sommaren. Kommer behöva förhandla med Försäkringskassan. Skaffa läkarintyg och så. Kommer inte ihåg hur mycket administration det är men läkarintyget är klart krångligast. Får inte det på transavdelningen så jag får springa till psykitatrin för det, och de har jag ingen etablerad kontakt med så jag klarar inte att öppna mig så mycket för dem. Om jag har otur träffar någon som inte kan skriva och får något osammanhängande svammel på ett papper att försöka övertala Försäkringskassan med. Sist gick det men var inte självklart. Förstår inte varför de ska sätta en läkare på att göra den där dokumentationsbiten, hade varit enklare för alla om det gjorts av någon som kunde det.

Tror allt kommer flyta på även i år. Kan bli lite skumpigt i perioder, men överlag kommer det gå frammåt. Så brukar mitt liv vara, så varför inte nu. Tror inte på några drastiska förändringar. Kan förstås bli så att någon försöker orsaka en drastisk förändring åt mig men tror inte något sådant kommer lyckas. Tror inte jag kommer skaffa en pojkvän, mest för att jag själv är rädd för människor. Skulle känna mig för utlämnad. Kör på som vanligt, kämpar för vad som är viktigt för mig. Gissar på att min japanska kommer vara tillräckligt bra för att vara praktiskt användbar om ett år.

En sak jag annars tycker är kul är hur min lilla hemstad, Stockholm, lyckats internationaliseras så fint senaste åren. Gissar på att det kommer vara än bättre fart på det i år. Gör antagligen så att det blir än dyrare att leva här, om inte klyftorna kan öka lite så att billiga grejjer blir mer tillgängliga. Skulle kunna försöka flytta till typ Flemmingsberg för att pressa ned hyran lite effektivare annars. Är egentligen inte jättefattig, men känner att jag vill hålla lite medelklasstandard, vilket inte alltid är snällt mot mariginalerna. Oj, pratar om pengar igen, men ska jag spekulera om hur året blir är det kanske vad saker hänger på.

Sedan har vi det där med prinsessandet och hur det går. Tor inte att något alls händer faktiskt. Har inte hänt mycket hittills och tror inte att saker magiskt förändras. Kan hoppas däremot. Skulle kunna gå snabbt när det väl kommer en förändring bara. Helikoptergrejjen tyder på det.

Så, nu får det vara. Gurka!

Kommentera

