Arbetande. Igen. En surig jag.

Lyckades idag bli sur på mitt boendestöd. Ämnet arbetande kom på tal igen. Blir så onödigt sur och defensiv då. Har lovat mig själv att aldrig någonsin beblanda mig med arbetsmarknaden. Ett löfte jag kommer hålla. Men det är verkligen inget som går hem hos mina medmänniskor.

Det är ganska många människor jag blivit sur på såhär. Brukar bara bli en gång. Är nog ganska uppenbart att jag verkligen inte uppskattar det där. Känns som att de vill ta ifrån mig min självbestämmanderätt när de talar om mitt liv i termer av arbetande. Och det är vad jag reagerar efter. Mitt liv är mitt, min tid är min, det är inget som är till salu. Inget jag kompromissar med.

Trodde jag lyckats se till att få slippa arbetshetsande. Men det verkar som att jag kommer få ta bråket för varje ny människa jag lär känna. Kanske måste vara så. Är väl så att bryta normer. Men det är samtidigt inte den enda norm jag bryter, bara den som skapar klart mest konflikt.

Upplever jag att jag blir synkront attackerad från flera håll kommer jag antagligen fyra av en serie genomsuriga blogginlägg igen. Förstår inte riktigt vad det är för idéer som ligger bakom arbetshetsandet heller. Det är en för mig väldigt svårgreppad norm. För många verkar den vara helt självklar. Samtidigt har jag aldrig sett någon dekonstruktion av den.

Just nu gör jag vad jag kan för prinsessandet också. Att kasta en massa tid på arbetande skulle klart kännas som att ge upp det. Lägga åt sidan allt som är viktigt för mig. Att skaffa mig ett annat liv, ett liv utanför det som är viktigt. Och när jag upplever att mitt lilla hov är inblandat i arbetshetsandet känns det som att de, igen, försöker ta ifrån mig det liv jag kunnat haft. Att de försöker övertala mig att ge upp min kamp så att de kan ta min hemliga pengahög och dra. Vill inte förlora allt igen, känner att det äntligen börjar gå sakteligen åt rätt håll, vill inte ramla tillbaka till ruta noll.

One response to “Arbetande. Igen. En surig jag.

  1. Pingback: Lite allmänt, skurat badrummet, gurka! | En galen.

Kommentera

