Ett till försök att få vara jag.

Dags att blogga igen. Har egentligen inte hänt så mycket med mig sedan sist. Men ändå. Har fått beskedet om att det blir ett så kallat extraval i vår. Rörigt det här, tror inte det kommer göra någon större skillnad. Kommer nog inte rösta pirat den här gången, verkar bli lite för mycket fascistapologeter över dem, tyvärr. Kanske feminist, fick ju siffror nära spärren förra gången, lite mer röster, om så bara taktikröster, så får vänsterblocket en bibba extra mandat i riksdagen därifrån. Kommer antagligen vara ganska öppen med vad jag tänker och så här på bloggen inför det beslutet, kanske kan inspirera någon närstående att tänka också.

Dessutom tror jag mitt lilla hov läser här. Och kyckas jag få dem att ta ordentligt avstånd från högerextrema idéer skulle jag känna mig ganska nöjd med mig själv. Tycker att jag borde satt den bollen i rullning redan i våras med mitt eget avståndstagande, men har fått en känsla av att de inte ändrat sig mycket alls.

De har historiskt kunnat tänka sig göra ganska långtgående anpassnignar, som när jag fick höra att några övervägt att betrakta den svenska kulturen som ”bättre” än den japanska. Grejjen låter helmysko i mina öron. Men diskuterar de saken med en nazist de hittat på nätet, en svensk sådan, och har bestämt sig för att följa hens idéer, så blir det kanske så. Förstår bara inte, verkligen inte, hur någon som bestämt sig för att arbeta för en japansk prinsessa klarar att acceptera något sådant. Tycker man japanska aristokratin är superviktig tycker man antagligen att den japanska kulturen är ”bäst”. Kanske inte bäst som i objektivt bättre än alla andra, men som viktigare för sig själv personligen, som en central uppbärare av den egna identiteten och förståelsen för vad man har för plats i världen. Och känner man så, varför skulle man då magiskt få för sig att ge upp det? Och ger man ändå upp det, har då inte också gett upp idén om att den där prinsessan var så viktig till att börja med?

Annars ger jag mitt lilla hov i uppdrag, att ur ett svenskt perspektiv förklara varför en japansk prinsessa är superviktig. Lycka till. Gissar att många svenskar inte kan ett skvatt om den japanska aristokratin, och att det finns skäl till det. Och ett nutida svenskt perspektiv, inte den kristna aristokratiska idén om att kungligheter är tillsatta av någon gud.

Vet att min lilebror hade en period när pladdrade diverse nazistpropaganda, om bankväsendet och hur pengar skapas. Misstänker ganska starkt att mitt lilla hov var inblandad i att övertyga honom om det där. Han verkar ha en del kontakt med dem. Kände mig ganska obekväm med situationen, sa emot men ganska försiktigt så. Alltså jag jag sade inte att det var trams och nazistpropaganda, utan jag sade att han hade fel. Tycker inte om att mitt lilla hov släpper in diverse högerstollar som sprider de där dumheterna. Skulle gärna se att de lade av. Uppsakattar verkligen inte att de manipulerar mina närstående, människor som är viktiga för mig, till att rulla i den den där skiten.

Något år sedan eller så var det en typ på Twitter som försökte flörta med mig. Drog fort som sjutton när jag sade att jag var trans. En kille, halvjapan uppväxt i Sverige, numera boendes i Japan. Har tidigare blivit informerad om hans existens. SD:are och troende på islamofoba konspirationsteorier. Ganska mycket av en fascist med andra ord. Tror att jag en gång blev informerad om hans existens med tanken att jag skulle tycka han lät som en vettig typ. Hovet höll inte i sär mig från det där trollet på den tiden. Han lät i mina öron som en genuint hatisk typ som jag därmed förstås inte vill ha något med att göra.

Om mitt lilla hov vänligen kunde se till att lägga av med att försöka få mig att umgås med hatiska männsikor skulle det uppskattas. Vill inte höra något om nazistiska masochister heller alltså. Jag behöver inte veta vad för högerkantspuckon de kan släpa fram.

Har jag varit tillräckligt tydlig nu?

Misstänker att jag inte kommer komma längre genom att skriva suriga inlägg på bloggen. Måste försöka finna andra strategier. Vet bara inte vad.

Kommentera

