Datorkrångel!

Lade märke till ett felmeddelande, efter att datorn krachat, att jag kört utan brandvägg sedan systemuppdateringen i söndags. Den körde inte gång och pluffade ut ett felmeddelande jag missade. Nu är den igång igen. Var någon som uppdaterade paketet på Gentoo-sidan som inte kunde Systemd, så Systemd letade efter brandväggen i /usr/usr/sbin, en mapp som inte finns. Kom med ett usr för mycket.

Vad krachen beror på vet jag inte, har med största säkerhet inte med brandväggsbristen att göra. Skulle gissa på Chromium och Flash. Något jag klart retade mig på var att REISUB inte fungerade, kärnan måste vara felkonfigurerad. Sådant händer ibland i och med att jag inte är så noga med att kolla att konfigurationen blir rätt varje uppdatering. Eller så har jag glömt någon av knapparna som är inblandade.

Funderade just på vad jag skulle skriva på bloggen idag. Måste göra mig sådär allmänt irriterande, det jag har bloggen för. Det har var typ en bra sak. Konstaterat att jag nog inte har mitt lilla hov inne och rotandes på min dator, och tror inte att det gjorde någon större skillnad med att jag saknade brandvägg ett par dagar. Vet inte om de har koll på vad jag gör på Google-kontrollerade sidor med även det verkar tveksamt. Vad jag gör lokalt kan de inte veta.

De har goda skäl till att hålla sig borta. En som använt Gentoo i tre år lär kunna få en dator att göra precis vad som helst, jag är uppe i tio. Och det här är inte bara en dator, det är min dator. Det är jag som byggt den, installerat hela systemet, konfigurerat den, konstruerat ett och annat mellanlager och automatiserande skript. Jag kan den här datorn. Chansen att ta sig in, och inte lämna spår, för en utomstående, oavsett kompetens, är liten. Och även om de kanske trott sig ha koll på vad jag har för kunskaper så blandade de ihop mig med det där trollet; möjligen har de koll på vad trollet ifråga vet och kan om datorer, mig vet de lite eller inget om i den frågan. Uppmärksam vet de att jag är, läskigt så, men det är nog mest ett symtom på de besvär de oavsikligen belastat mig med.

Ganska glad och nöjd med mig själv över mitt tekniska kunnande faktiskt. Så praktiskt att kunna bevaka mitt privatliv på detta sätt. Har något att sätta emot även mot de som gjort en grej av att dygnetruntövervaka mig, allt jag gör, och så vidare. Även om jag inte kan få dem på fall kan jag i varje fall skapa ett litet utrymme där jag kan få vara jag. Där jag inte behöver rollspela troll åt dem, eller rollspela kille, bara svin i allmänhet, eller vad de fantiserat ihop för gången.

Sådär, se jag kunde vara allmänt irriterande och jobbig idag också. Gurka!

Kommentera

