Lite om mitt Japannörderi

I över ett decenium har människor i min omgivning aktivt arbetat med att normalisera och uppmuntra Japannörderi. Har många gånger varit skeptisk, tvekat till att hoppa på det. Finns en del stereotyper kring Japannördar jag inte ville associera mig med varför jag försökte hålla ett visst avstånd. Har kommit ut som trans, och riskerar inte som kvinna att associeras med de grövsta av dessa stereotyper, vilket underlättar nörderiet.

Igår, för första gången jag kan minnas, förminskade mina bröder mitt Japannörderi. De som varit hårdast på att pusha för det. Kändes småmärkligt. Visst, mitt nörderi har gått till överdrift. Avsiktligen. Genom att utsätta mig för japansk kultur, liksom det japanska språket, vardagligen, lär jag känna dessa, lär mig om det, och det är ändå vad jag nu bestämt mig att studera seriöst. Ur det perspektivet finns det inte ett för mycket vad gäller insnöande, desto mer jag anstränger mig, desto mer tid och energi jag lägger ned, desto mer och snabbare lär jag mig. Vilket är en bra sak.

Heller inte så att jag har viktigare saker att göra. Är arbetsfri. Behöver inte bry mig om jobbiga krussiduller för att få livet att gå ihop. Har tid och utrymme att prioritera vad jag upplever som faktiskt viktigt. Viktigt för mig, personligen. Göra mitt liv till mitt. Vad jag lägger min tid på idag är mina Japanstudier, och jag ser inget problem i det. Lika lite som det var något fel i att studera data eller ekonomi de perioder jag gjorde det. Studerar i lite lägre takt, misslyckades inte utan skäl med de tidigare studierna, får respektera mina begränsningar helt enkelt.

Kan alltså, ganska enkelt till och med, motivera mina Japanstudier utan att blanda in de saker jag brukar diskutera på bloggen. Försökt göra så, som en försäkring. Att om jag skulle ha fel eller det skulle visa sig att jag faktiskt är övergiven och bortglömd, så ska jag ändå inte ha kastat en massa tid och energi i sjön. Det känns viktigt för mig att kunna motivera vad jag gör på flera olika sätt.

Tänker inte göra en stor grej av att mitt Japannörderi möjligen kan betraktas som överdrivet. Kommer fortsätta pusha för det. För att jag kan, för att det är viktigt för mig, och för det finns praktisk nytta av att känna kulturer utanför ens närmsta sfär vilket som. Om sedan mina japanska släktingar vill känna min existens eller inte får väl vara kvitt.

Vill också påpeka en annan sak när jag ändå håller på. Är inte intresserad av något omfattande politiskt inflytande. Så länge min agens och mina känslor respekteras är jag ganska nöjd. Om någon känner att jag begränsar dem är det bara att säga till så ska jag göra mitt bästa för att sluta med det. Och gör jag något stort och viktigt vill jag nog i första hand bli erkänd för det. Vad jag inte vill är att någon stämplar ”man” på mig och kastar äran på en fiktionell figur de föreställer sig jag är. Annars, om jag får vara jag, har jag inga problem med att stå för vad jag ställer till med.

Kommentera

