Lite planer och så; mest om köttätande, och jul.

Mamma och pappa ska komma på besök hos mig idag. Ska ge bort mina jordgubbsplantor. Har haft rosa blommor på dem. De är köpta som vanliga men ibland får de rosa blommor, skulle vara kul om de fortsätter få det. Behöver tömma bolkongen nu för att den ska stängas av.

Besökte dem igår som jag gör varje lördag. Blev som vanligt bra. Tycker om våra lördagsfiranden. Lyckades komma in på min lillebrors förmåga att skaffa sig partner, uttryckte markant mistro mot den. Han är verkligen jättesöt, det är så att jag uppskattar att bara titta på honom. Ett sådant där gulligt skägg, jag tycker om, och långt hår. Problemet för honom om han nu skulle vilja ha en partner, är hans brist på hygien och det att han inte riktigt umgås med människor utanför familjen. Han har i och för sig aldrig visat något större intresse för relationsbyggande så jag tippar på att sådant helt enkelt inte är viktigt för honom, om han alls är intresserad. Skulle vara praktiskt för mamma och pappa om han kunde flytta däremot.

Vi tittade i ett reklamblad från en matbutik. Strax innan vi gick. De sålde lever. Jag är egentligen ganska levertokig, äter det inte helt enkelt för att jag inte äter kött, men det där är en sådan sak jag kan sakna. Kan sakna julmaten också (särskilt julkorv). Det första mamma frågade när jag kom ut som vegeterian* var om jag till och med slutat med leverpastej. En rimlig kommentar, åt sådant direkt ur burken förut. I samband med det så sade de att jag ju kan ät kycklinglever istället, det är trots allt bara däggdjurskött jag slutat helt med. Grejjen är bara det att jag helst inte köper kyckling heller åt mig själv, äter det när jag blir bjuden mest för att jag känner så extremt opraktisk som glutenintolerant vegeterian.

I leverdiskussionen kom vi in på det där med gåslever, som alla verkar rörande överrens om att man inte ska äta. Själv har jag kanske mindre hårdföra åsikter i frågan. Om de kan föda upp gäss eller ankor enligt typ svenska djurskyddslagar, och gärna eko-regler, och så på gräs- eller algbete i det fria, så ser jag inga större problem med det. Det är formen på uppfödningen som är problemet, och det att så få verkar lika intresserade av fåglarnas övriga bitar. Blir samma problem som med ekologisk julskinka, att ingen äter andra detaljer gör att det blir svårt att möta efterfrågan och det blir mycket restprodukter. Ointresset för övriga bitar tvingar gåsuppfödarna till tveksamma öppfödningsformer för att hålla ned priset på just den bit som efterfrågas.

Ska inte säga att jag har alltigenom rätt i föregående stycke, men det är så situationen verkar från mitt perspektiv. Detta är i och för sig skäl till att vara försiktig på området, på liknande basis som jag är försiktig med andra köttprodukter.

Det var egentligen ganska lätt för mig att sluta med köttätandet. Tycker inte något vidare om varken fläsk- eller nötkött. Vilt och lamm tycker jag mycket bättre om. Men det är liksom inte så mycket sådant därute ändå, och det är praktiskt om reglerna är lite fyrkantiga. Sedan har jag ett visst patos för ekoidéer och då blir det också lätt att välja bort kött, en insats som har stort avtryck i förhållande till ansträngning. Det är något jag behöver vara ganska publik med också, påverkar lite normer till klimatet och naturens fördel.

Håller på att trappa upp en hel del inför jul, har nu köpt mig valnötter med skal och det har en ganska julig känsla. Tycker ganska mycket om jul och alla de små traditioner jag kommit att vänja mig vid som omgärdar. Försöker ofta tona ned mitt tycke för julen i kontakt med andra, vill inte känna att jag tar plats, kan ha min egna lilla jul och trivas bra med det. Gjorde saffransostkaka tidigare i veckan och har planer på att göra en till idag. Det är gottigt, och ganska juligt. Blir ju ingen av den tradtionella köttmaten, hade annars förstås uppskattat julkorv och leverpastej, men det bryter mot reglerna.

Har egentligen inte jättemycket planer för veckan som kommer. Ska på diatermi imorgon. På lördag verkade det som om det skulle kunna bli tunnellopp, får ta över mammas biljett. De hade dubbelbokat. Ryktades om att det kunde bli pizza på kvällen, mamma och pappa är borta på dagen men om jag ställde upp på att gå tunnel så skulle de kunna ordna middag ändå. Får se hur det blir, kommer inte gå själv så ska inte vara några problemt så. Har annars lite torgskräck men det brukar bli bättre om jag har någon med jag känner. Och brukar bli jättemycket bättre av att jag bara ska gå och inte behöva koncentrera mig på något. Har alltså varit värre, men det verkar som den trubbas av lite altteftersom.

Ämnet julklappar kom upp. Känns alltid konstigt att komma med önskningar, bli väldigt obekvämt. Känner själv att jag varken har råd att ge saker, eller är något vidare bra på det. Bokar vi in ett julfirande tror jag jag tar med en burk godisar. Något mer blir det inte från mig. Pappa kommenterade att jag nog skulle uppskatta att få en resa till Tokyo, stämmer ganska bra, lite frågande inför vad jag faktiskt konkret skulle göra där i och för sig. Tror inte jag skulle vilja åka själv ändå. Och det skulle nog gå ganska bra att bara strosa runt och titta på parker. Brukar tycka om att göra långsamma saker. Skulle nog kännas ganska bra sedan, att ha varit där någon gång.

Klockan är nu kväll och mamma och pappa har fortfarande inte dykt upp. Ska inte sura, de får komma när de har tid. Imorgon däremot är jag borta. Och detta inlägg får härmed vara klart. Gurka.

* Äter fisk, mjölk och ägg, så inte riktigt vegeterian, men det blir enklare att bara skriva såhär. Med kommentar förstås. Det är en avvägning mellan många saker, däribland vad som är gottigt och vad som praktiskt.

Kommentera

