Lite politiskt, om piratrörelse och en mansroll.

Fick ett besök på ett ganska intressant inlägg, typ ett och ett halvt år gammalt, om en destruktiv mansroll. Minns inte då att det var ett ämne som diskuteras vitt och brett, men på Twitter idag ser jag ämnet diskuteras regelbundet. Tycker själv att det är ett viktigt ämne, det handlar om att jag, och andra med mig, ska kunna röra sig i samhället utan att känna sig rädda. Är glad att det är något som aktivt motarbetas idag.

Har annars precis tittat klart på TPB AFK, en dokumentär om Pirate Bay. Fascinerande på många sätt. Filmen har blivit kritiserad för hur den ger en ensidig bild av svenskt rättsväsende. Många från internationellt håll har den som enda källa för hur det fungerar här. Får det svenska systemet att se mindre rättssäkert ut än det faktiskt är. Däremot verkar det som den dokumenterar männen bakom piratbukten på ett ganska snyggt och rättvisande sätt. Och deras eskapader med lagen beror till stor del på att juridiken aldrig var deras expertområde.

Var själv inblandad med Piratpartiet under dess tidiga dagar, så kan knappast säga att jag inte har en något defensiv attityd till piratrörelsen. Tycker det är en viktig institution. Kan heller knappast säga att jag är särskilt upprörd över piratbuktdomarna. Juridiken måste ha sin gång och det var inga uppenbara fel gjorda. Fildelninginfrastruktur går det egentligen ingen nöd på, men skulle säga att den är viktig. Massövervakningen måste nedmonteras, och tills det är gjort måste det finnas en konkurrent som kan hålla branschen i schack.

Vill själv i första hand ha lagstiftning mot cyberstallkning som inkluderar autamatiserad systematisk kartläggning av enskildas privatliv, inklusive övervakning som endast dokumenterar webbanvändning. Ser det klart som ursäktligt att gå in i en juridisk gråzon för att hålla tillbaka korporativistiska mörkerkrafter. Piratrörelsen är idag en de facto försvarare av medial konsumenträtt, och måste om den försvagas ersättas med annan motsvarande institution.

Hoppas mitt språkbruk ursäktas. Jag är trött. Klockan är midnatt och jag ska på japanska imorgon.

Kommentera

