Mer anonshat, bara för att

Tänkte diskutera lite mer om mitt anonshat.

Har skrivit att skälet till varför riktade anonser på nätet får mig att vilja bojkotta utställaren av den är för att jag associerar anonsnätverken till massövervakning och systematisk kartläggning av människors privatliv. Det är nog en del av sanningen. Men det finns ett betydligt mer komplext och fascinerande skäl. Ett som inte har med fluffigt ideologi att göra utan rent konkret praktiska frågor.

Har goda skäl att tro, att anonseras det för något på nätet är grejjen av undermålig kvalitet. Har också goda skäl att tro, att anonseras det för något på nätet är jag alls inte en del av målgruppen för produkten. Detta trots att anonsen är riktad. Jag är en tjej på tjugo-någonting; det är en riktig grupp man kan rikta sig till, även på nätet, men då med viral marknadsföring eller liknande och verkligen inte anonsbarer eller videoanonser på Youtube eller sådant. Vi som vuxit upp med nätet tittar inte ens på de anonserna och har aldrig gjort, det är väl dokumenterat att ju äldre man är ju mer stirrar man på tydligt markerade anonser när man surfar. Har alltså lärt mig från början att dessa anonser inte har något för mig vilket som.

Nästa steg, det där med undermålig kvalitet. Det är riktigt fascinerande. Ju färre som ser en anons ju billigare blir anonsplatsen. Ju mer riktad en anons är ju färre ser den. Som en konsekvens är anonsplatser på nätet billiga. Riktigt billiga. Har man en skitprodukt har man inte råd med en dyrare anonskampanj. Tror man inte på sin produkt sätter man inte upp anonser i tunnalbanan. Man köper den billigaste anonsplatsen man kan hitta, en på nätet. Ser jag en anons för något på nätet har jag alltså starkare skäl att tro att det är en skräppodukt än om jag inte sett någon anons för den alls, därför att då vet jag vad de har för medium att anonsera med och jag vet att det är det billigaste de kunnat hitta.

Så tillbaka till frågan om varför jag avskyr anonser, vad får mig att vilja bojkotta saker om jag ser en anons på nätet för dem. Tror vi kan ha en del av svaret här. Har sett en lång utläggning om att detta med nödvändighet skulle bli konsekvensen av hur anonsmarknaden fungerar, en utläggning som varit ett av skälen till varför jag blivit så fascinerad av det här till att börja med.

Och alla de där anonserna på nätet, de riktar sig till mindre bildade medelålders män med bra betalt. Specifikt. De är lättlurade, bra självförtroende, och mycket pengar. Riktar man sig till mig sätter man upp en saklig textanons i kollektivtrafiken*.

* Gissning, men tror mer än hälften av de jag agerat på senaste tre åren eller så varit sådana, så det verkar vara just så det ska göras. Vi pratar nu inklusive anonsen för japanskakursen.

Kommentera

