Om ett visst troll

Tänker prata troll idag. Bara sådär. Tror det ska gå bra.

Blivit informerad om hur och varför mitt lilla hov fick för sig att blanda ihop mig med det där trollet. Så jag ska försöka gå igenom lite av det och påpeka lite av misstagen.

Det hela började med att de visste två saker om mig, båda riktiga. Den ena att jag använde Gentoo och den andra att jag var aktiv på IRC. Det var på Lunarstorms IRC-servrar. De skickade spioner efter mig som övervakade vad som hände på IRC. Tidigare hade de riktigt konstaterat att chattandet var en period jag hade och det skulle komma att gå över av sig själv. Trivdes inget vidare i skolan och chattandet blev ett enkelt sätt att fly till ett annat socialt sammanhang.

Vad som gjorde att jag trivdes var att det var en relativt blandad miljö och den var stenhårt modererad så att diverse otrevliga typer hölls på håll. Satt på en av de mindre kanalerna där alla kände alla. Var kanske inte den bästa möjliga av sociala miljöer men klart bättre än många andra.

I och med att jag använde Gentoo konstaterade de att jag tvunget hade någon bra källa till information om hur man får saker att hända i detta mindre lättanvända system. Det är riktigt, det är inget som går att lära sig på egen hand, min storebror hade för vana att noggrant lära mig allt han kunde något han gjort sedan långt innan jag kunde gå. Och han använde Gentoo.

Mitt lilla hov kopplade, om jag förstått det rätt medelst en extern konsult, däremot mig till det där trollet. Skulle nog kunna hittat hen på Gentoo:s svenska supportkanal, men IRC var det vilket som. Gentoo-communityn är en ökänd korvfest, allt som den lilla kanalen på Lunarstorms IRC-server inte var. Det var de redan och är fortfarande, de kan ha en väldigt aggresiv och elitistisk attityd. Har sökt hjälp någon gång från Gentoo:s supportkanaler och den engelskspråkiga är oki, den svenskspråkiga är alltigenom meningslös.

Med andra ord, att lära sig om Gentoo från grunden hade varit rätt och slätt omöjligt medelst IRC. I synnerhet på svenska. Idén att om man använder både Gentoo och IRC så är man aktiv i ett sådant sammanhang är fel, tvärtom är dessa kanaler utpräglat svåra att ta sig in i. Jag fick som sagt all hjälp jag behövde, och all hjälp jag inte behövde, från annat håll och hade därmed inga som helst skäl att söka mig till ett sådant sammanhang.

När jag fick nys om att de blandat ihop mig med det där trollet, det var när vi bodde kvar i radhuset till och med, så sade jag omdelbart ifrån. Blev däremot inte lyssnad på. Trollet hade gett sig på att ha cybersex med en av min hemliga systrar och hon blev kränkt och förbannad. De fick inte trollet att vika en fena utan hen tyckte sig inte gjort något fel och hovet skickade mamma på mig. Jag sade mig inte vara inblandad. Hovet utredde inte ens huruvida de blandat ihop mig och det där trollet utan bestämde sig för att det var något jag inte ville prata om.

Sedan var det ganska uppenbart att letade de på Gentoo:s svenska supportkanal efter någon så hittade de ett sexistiskt svin utan social förmåga. Det finns inga andra där. Vi andra har tagit oss därifrån så snabbt som möjligt och alltid gjort. Nu ska jag inte tvärsäkert såga att det var där de hittade trollet, men ska vi försöka nysta i vad en förvirrad IT-konsult kan tänkas fantisera ihop låter det sannolikt.

Fick förresten ett besök på ett inlägg med syftpoesi idag. Började nästan gråta när jag läste. Mina texter står mig nära ibland, de är ofta bättre och mindre raljanta än jag känner att de är när jag skriver dem.

Kommentera

