Uppföljning om mitt proxyexperiment

Lade just märke till att det blitt sent. Men ändå, har säkert med vintertidomställningen att göra. Tänkte spinna vidare lite på förra inlägget.

Mina proxyexperiment går sådär. Installerat Privoxy. Men den verkar inte ha stöd för egna filterprogram. Intern filterfunktion med perlinspirerad förvirring eller ingenting. Skulle vilja ha något så trivialt som en proxy som laddar ned filen, lägger den i en buffert, skickar mitt hemmaskrivna program på att filtrera filen, och sedan skickar vidare filen. En vidarebefodrande proxy helt utan inbyggd filtrering alltså.

Programmet för filtrering skulle i sig ta ett par dagar att få till, men det mest för att förstå API:erna för relevanta bildhanteringsbibliotek. När det är klart ska jag kunna klistra in något för ögonen på alla porträtt som laddas ned över http(s), vilket är vad jag önskar. Skulle enkelt kunna få fram så att jag bara göra djupare analys av jpeg-bilder och på så sätt väsentligen bli av med alla alvarligare säkerhetsproblem. En specialkonstruerad jpeg bild anpassad för att manipulera det bibliotek jag väljer att använda skulle kunna få något sorgligt att hända. Har clamav installerat så jag skulle kunna filtrera bilderna därigenom för att se om den hittar något först.

Ska förresten se över om Privoxy har stöd för externa antivirusprogram, skulle komma en bra bit på väg om jag skulle kunna lura proxyn att mitt porträttfilter är ett virusfilter. Hittar inget nu. Verkar nästan som jag inte har något annat val än att köra Squid, är inte glad över det. Tycker inte om att dra in standardprogram för serveranvändning när jag ska köra det på en persondator, de kan ha lite excentriska krav. Men tror det blir så.

På japanskan igår varnade vår lärare att japansk mat är översötad. Ur ett svenskt perspektiv då. Och jag tycker mycket av svensk mat är översötad och minskar ofta sockermängden i recept. Många av japanvloggare jag följer på Youtube har påstått att det är lite socker i japansk mat, men de flesta där är å andra sidan amerikaner. Och amerikaner översötar allt, något brutalt.

Diskuterade för ett par inlägg sedan att jag inte har lika mycket emot japansk (video)reklam som svensk. Har klurat ut varför. De japanska anonserna jag ser är inte riktade. Något med själva riktandet som får mig att bojkotta alla företag jag ser reklam för. Ser instinktivt övervakningen och riktandet som oetiskt och agerar efter det. Har alltså sett andra på Twitter som diskuterat problemet och jag är inte ensam om detta. Verkar vara vanligt, om inte allmänt, bland de som känner till lite om övervakandet och riktandet; hela affärsmodellen bygger med andra ord på att människor inte vet vad de gör.

För skojs skull skulle man kunna kalla webanonsmarknaden för den stora reklamkonspirationen. Inte för att de är särskilt hemliga av sig, utan för att deras affärsmodell bygger på att klienterna inte vet hur övervakningen går till. Innan man studerat, och genomskådat metoderna fungerar de nog, men då är de i praktiken också konspiratoriska.

Kommentera

