Tiden efter operationen

Jag känner att jag inte är helt nöjd med den smärtstillning jag fick efter operationen. Förra operationen fyllde de mig med smärtstillande så att tarmsystemet blev utslaget i dagar; satt på övervakning för vätskebrist. Den här fick jag inte mycket alls och kunde knappt röra mig av smärtan. Fjösdos av morfin, morfin som jag vet jag inte reagerar mycket på vilket som. Förra gången fick jag någon semisyntetisk opiat att äta, skulle klart känt mig tryggare med den. Som jag förstått det är jag avlad för att inte reagera på opium, men vad gäller andra opiater verkar resultatet bli lite oförutsägbart. Denna gång lyckades jag i och för sig somna på operationsbordet av melatoninrus, hade inte fått ordentlig nattsömn och fick äntligen en chans att slappna av.

Själv skiter jag i om det gör ont så länge jag kan röra mig. Det mesta av smärtan har släppt nu och jag äter ungefär som jag förskrivet, bara för att. Hade antagligen kunnat skita i medicinerna helt, har inga skäl till det bara. Jag är inte helt rörlig, får inte lyfta armbågarna över axlarna för det skulle kunna skjuta de nya proteserna uppåt. Känner mig ganska fast i min kropp, just för att jag inte kan röra på mig som vanligt, för att jag går runt med en pinkpåse. Att vara nyopererad är jobbigt i just det där, jag låter någon annan bestämma över vad som händer med min kropp, hur jag får röra mig och inte.

Vanligen när jag har sår, sjuka, eller liknande tar jag hand om det på mitt sätt. Det kanske inte är det bästa sättet, kanske inte ger lägst infektionsrisk, och så vidare, men det är jag som bestämmer och jag vet vad som händer. Såhär med operation försvinner det där, jag tvingas acceptera de normer som sjukhuset sätter upp. Detta är det jobbigaste med att bli opererad, och denna bit är inte över.

Kommentera

