En statusrapport

Fick ett mysko sms till min e-postaddress idag. Skickat via tele2, alltid så förvirrande när det händer. Skickade sms tillbaka och det visade sig vara pappas nummer. Såg ut som ett boendestödnummer, bara sista siffran skilde sig från mitt vanlig boendestöds nummer. Pappa jobbar på kommunen så det kanske inte är så konstigt. Hade nog haft en försiktigare ton i svaret om jag vetat det var pappa, nu svarade jag som om det vore mitt boendestöd.

Har nu alltså varit i badrummet i två timmar. Drygt. Badat i en och en halv och sedan kört igenom hela den komplicerade process som ska göras inför operationen. Kvart i sex imorgon åker vi.

Kör systemuppdatering idag och libreoffice har som vanligt inte hunnit klart med kompilationen trots att den haft många timmar på sig. Alltid sådär seg. De viktiga uppdateringarna av bash och nss är gjorda. Bash har haft en av de värsta säkerhetsbuggarna i historien som nyligen upptäckts och åtgärdats. Har studsat runt på nyheterna över hela världen. I och med att majoriteten av alla datorer där ute kör linux, i synnerhet systemviktiga datorer, så är en sådan här bugg en stor grej. Bestämde mig ändå för att vänta ett tag med uppdaterandet, kör inte en server och det skulle inte vara riktigt lika trivialt att ta sig in i min dator.

Kommentera

