Oro kring valet

Besöker botten Ada och får beräkningen att Sverigedemokraterna kommer bli vågmästare med 86 % säkerhet. Gissar på att det innebär alliansregering med visst stöd av SD, ungefär som nu alltså, men det är svårt att säga så mycket om vad partierna kommer överrens om efter valet. SD kommer knappast rösta för att Socialdemokraterna ska få bilda regering, har jag mycket svårt att se.

För mig har utfallet stor praktisk betydelse i vardagen. Det finns planer från Socialdemokraternas sida att peta på taket på bostadstillägget, och det är kanske heller inte omöjligt med vissa sänkningar av skatten för min del. Aktivitetsersättningen omfattas inte av jobbskatteavdragen och det har funnits en del stöd om skattesänkningar för pensionärer. Är i teknisk mening inte pensionär men det är kanske inte omöjligt ändå.

Mer pengar på kontot kan rent konkret innebära att jag slipper flytta. Sitter i en väldigt svår situation i och med att hyran stiger snabbare än aktivitetsersättningen. Är extremt stresskänslig så flytt skulle potentiellt kunna innebära en hälsorisk. En större fara är att det inte finns några bostäder jag har råd med på den ort jag bor. Skulle möjligen kunna flytta ut till landsbyggdsområde och rädda mig så. Problemet med att flytta härifrån är att jag är starkt beroende av den sociala miljö jag existerar i. Skulle inte bara känna mig ensam, utan helt uppriven, om jag tvingades flytta härifrån.

Nästa år ska jag uppdatera aktivitetsersättningen också och måste därmed bråka med Försäkringsakassan igen. Deras arbetshetsande är inte direkt kul. Skulle antagligen överleva att beblanda mig med arbetsmarknaden i någon vecka eller så, problemet är bara att jag sedan skulle vara körd i botten. Det har tagit mig sex år sedan jag var som sämst, jag kommer även i fortsättningen göra allt som står i min makt för att inte falla tillbaka dit. Att prova bara för att bevisa mig för FK är något jag tänker gör allt som bara går för att undvika.

Mitt lilla hov kommer förstås inte lyfta ett finger för att hjälpa till. Det har de inte gjort hittills, så varför nu? Verkar tycka det är roligt att ordna något grandiost tramsprojekt emellanåt, men mig bryr de sig inte gärna om. Hoppas de inser att jag kommer sparka alla ansvariga det första jag gör när jag får kontrollen över min pengahög — illojalitet. Spelar liksom ingen roll att de tycker sig göra allt de kan för mig, så länge min pengahög inte är i mina händer är det inte mig de arbetar för.

Är inte nyttigt att tänka på mitt lilla hov. Börjar bara gråta.

Ska försöka ta mig i säng nu, blir en lång dag imorgon. Japanska, och sedan träffar jag mina föräldrar på kvällen. Mycket att se fram emot. Tror inte det ska bli för mycket.

Kommentera

