Lite allmän attack mot Google, igen …

Har varit i stan idag. Åt sushi. Tittade på svamp på vägen hem. Hittade någon mysko sort jag tog bilder på. Kantarellerna verkar vara på väg.

Väl hemma plockar jag upp telefonen och upptäcker att Google Play dragit en fjärdedel av min månadsvolym i data idag. Som ”bakgrundsdata”. Bestämmer mig för att stänga av bakgrundsdata men inställningen verkar ha döpts om till ”begränsa bakgrundsdata”. Den här grejjen är inte acceptabel på något sätt i någon mening. Jag har inte de ekonomiska marginalerna för att oändlig månadsvolym. Jag skiter fullständigt i att det antagligen rör sig om någon säkerhetsuppdatering. Hade säkerhet varit en prioritet hade jag inte använt Android — Google Play är ett gapande säkerhetshål från början till slut, likaså Java, den platform Android bygger på. Lösningen för min del är att helt enkelt inte spara så känslig data på telefonen till att börja med.

Är det något viktigt har jag det på datorn, med Gentoo, egna säkerhetslösningar, egen brandvägg, där jag har koll på varenda detalj i hela systemet. På telefonen har jag inte den kontrollen, alltså finns heller ingen känslig data där. Alls. Den information om mig som finns på den här bloggen för alla att läsa är känsligare.

Informationssäkerhet är dessvärre ett eftersatt område, särskilt bland de stora företagen. Säger inte att det är någons eget och personliga ansvar ifall deras data kommer i orätta händer på grund av mindre lämpliga prioriteringar i något storföretag. Däremot, hade jag misslyckats med säkerheten hade det varit mitt fel och mitt ansvar.

Varför tycker jag då inte det är acceptabelt av Google att pusha denna uppdatering när jag säger att det är deras ansvar? Svaret är egentligen ganska enkelt. De kan lika enkelt skicka en uppdatering till inställningarna för brandväggen och blockera nätverkstrafik för den app som dummar sig för dem, det är tio byte data att pusha. Sedan när jag kopplar upp över trådlöst uppdaterar jag som vanligt. Självfallet innebär detta att den trasiga appen inte fungerar däremellan, men det spelar i sammanhanget mindre roll.

En annan sak jag retar mig på med telefonen för närvarande är att Google Nu plötsligt hallucinerat ihop att jag kör bil igen. Googles image av att vara kompetenta och på framkanten är inte riktigt verklighetsförankrad. Snarare beter de sig som en skock yra höns.

Kommentera

