Lite hårddiskar, minröjare, med mera …

Skriver ett inlägg till!

Det är systemuppdateringsdag idag, systemuppdateringen gick bra, som vanligt. Den var ganska liten så inget att oroa sig för.

Bestämde mig för att kolla hälsan på mina hårddiskar och alla är gamla, och risken för krasch är ganska stor nu. Har en som är sju år gammal och två som är fem. Är nog tid att byta egentligen. Datorn är från 2011, men med det menar jag bara de flesta bitarna. Har satt ihop den själv, äldsta delen är ljudkortet som är sjutton iår.

En ny hårddisk verkar gå på drygt 600, då får jag knappt hälften av det lagringsutrymme jag har nu. Räcker med god mariginal, och det är svårt att hitta mindre diskar. Den ska klara att vara systemdisk också så. En SSD verkar vara en hög pengar till, med 1500 för bådeoch borde gå. Swap och var bör båda vara på riktig hårddisk, de skulle slita ut en SSD på ett par månader. SSD:er är inte bra på alla temporära filer kompilerandet skapar. Trädet kräver lite speciella filsystem för att SSD:n ska gilla det men jag har det redan i var vilket som. Och de speciella filsystemen kommer jag nog känna mig nödgad att använda ändå.

Vet att jag hlt på med tekniska saker mer än vanligt sista tiden. Men jag lägger in en länk till en musikvideo för att kompensera lite. Det är en låt som får mig att storgråta, konstant, genom hela låten, och en halvtimme eller så efteråt. Tror inte att förklaringen ligger i den visserliggen sorgliga låten i sig. Utan att den påminner mig om en viss filur. Tänker inte specifisera mer än så. Visste verkligen inte att jag hade så mycket obearbetade känslor inom mig.

SRC-femtioelva19
En vacker bild på min lillebrors minröjarklon. Ritar fina fraktaler med den. Krävs att man vet lite om den för att få den att göra sådant.

Börjar nog bli dags att sova, tror jag.

Kommentera

