Ett försök att utöka min garderob

En ny rapport från mitt liv.

Varit inne i stan idag. Tog med mitt boendestöd (sommarvikarie) och försökte mig på att handla lite kläder åt mig. Det gick sådär. Har lite torgskräck och den kan ta ordentlig fart i en del miljöer, däribland klädbutiker. Hade tänkt att köpa en klänning men det missade vi. Fick hem ett par skor, låga Converse, och ett par leggings. Inte helt fel, grejjerna ser bra ut. Skorna är orangea, liknande färg som mitt hår. Leggingsen är svarta, kanske inte min färg men de får benen att se lite pinnigare ut, vilket är trevligt — tycker av någon anledning om att se pinnig ut.

Kommer nog inte ge mig på något liknande projekt igen på ett tag. Känner mig visserliggen nöjd och så, men hade lite svårt att koncentrera mig på grund av en krypande ångest. Torgskräcken är irriterande. Att under de omständigheterna ta beslut om vad jag ska köpa för kläder känner jag inte är helt lyckat. Blir lätt att jag väljer mer trist och svart än jag egentligen vill ha, bara på basis av att just där och då känner jag att jag vill vara osynlig. Vanligen föredrar jag färg, föredrar att sticka ut lite, blickfångande utan att vara stirrframkallande. Men när jag får ångest känner jag att vara en liten och svart nog är bäst.

Hade nog inte köpt något i svart alls om det inte vore för att det var jobbigt att handla. Även om det blev bra på många sätt. Nästa gång ska jag nog försöka beställa över nätet istället. Köpa mer i enlighet med vad jag kan tänka mig jag gillar även när jag är lite lugnare.

Funderat en del på vad för klänning(ar) jag ska köpa. Samtidigt som det plötsligt blev inne med lite längre kjolar så lade jag märke till ett mönster tydligt inspirerat av traditionella kimonomönster. Storblommigt där blommorna samlats på botten av kjolen medan enfärgat uppe. Det var snyggt i mina ögon, och jag har, som jag skrivit förut, bestämt mig för att försöka ha lite av en japansk touch på tillvaron. Tyvärr har jag nog bara sett det med vitt i basfärg, och vitt känner jag mig lite tveksam till. Dessutom verkar det lite som att den där längre modellen på kjol var inne i en knapp vecka innan det försvann lika plötsligt som det kom. Får se om jag hittar något.

Misstänker att mitt lilla hov har ställt till med kaos i modeindustrin. Känner nämligen inte igen dessa brutalt snabba vändningar sen sedan tidigare. Tremånaderscykler visste jag att det var, men nu är det tvåveckorscykler. Spelar kanske ingen roll, jag plockar upp något jag gillar när det far förbi. Kombinerar med något som inte är för modernt så att ingen ska tro att jag bryr mig. Vi får se hur det går.

Kommentera

