Dags för ett nytt beslut.

Kommer plötsligt på mig själv med nya tankebanor. Upptäcker att vad jag söker efter är nya sätt att tänka. Vill försöka förstå hur andra tänker, andras perspektiv på verkligheten, på tillvaron. Kanske för att jag själv är så vilse. Eller kanske för att jag bryr mig om andra, och deras sätt att tänka. Ska nog försöka fokusera på det, ta in nya sätt att förstå vad livet är, andras sätt att förstå alltet.

Formulerar mig väldigt fluffigt och luddigt märker jag. Och saker jag redan sagt förut dessutom. Men det är viktigt för mig. Lyssna och observera. Försöka förstå.

Får en känsla av att det enklaste sättet att nå mig är att prata om sig själv. Tycker om att lyssna på sådant, det personliga perspektivet på tillvaron. Orosmomenten, glädjemomenten, allt det där viktiga, det där som man bara är jobbig om man pratar om; det där som alla tankarna, ältandet, velandet går till. Det är vad jag bryr mig mest om. Vet inte varför, kanske är det bara så att det mänskliga perspektivet är viktigt för mig. Eller kanske människorna själva.

Kanske ska jag ta ett sådant där absolut och envist beslut igen. Precis som när jag bestämde att jag skulle göra könstransitionen, eller att jag skulle se till att få leva prinsesslivet. Bestämma att det är det här jag ska lägga livet på. Att bry mig om andras perspektiv. Den idévärld andra lever i.

Blir att fundera lite till. Men är ganska säker på att jag gör detta. Det får, som de andra livsbesluten jag tagit, bära eller brista. Och oavsett, kommer jag klamra mig fast. För detta är att vara jag.

Kommentera

