Beslutsfast och envis …

Det har varit en ganska händelselös dag. Vilket kanske är ganska bra. Behöver sådana ibland.

Vad jag gör nu gällande prinsessandet är att invänta mitt lilla hovs respons på bomben från i helgen. Får se hur de missförstått allt den här gången så jag kan förstöra för dem igen. Har avsiktligt valt att vänta med större livsbeslut tills jag fått ordentlig kontakt med dem, inget jag kommer ändra på. Så vill de veta vad jag vill med livet så måste de först ta kontakt med mig så att jag får ett ordentligt beslutsunderlag. Att faktiskt ta beslutet är gjort på en kvarts sekund, inget problem där. Små beslut är svårare, intressant nog för att små beslut känns som meningslösa distraktioner, medan större beslut är det värt att starta hjärnan för.

Ska träffa boendestöd imorgon. Tror det blir så att vi planerar shoppingtur. Behöver utöka min garderob. Sommarvikarie. Kommer inte därifrån få veta något om hovets bild av mig, boendestöden brukar inte kommunicera sådant. Åtminstone inte vad jag märkt av. Å andra sidan så är det alltid svårt att särskilja signal från brus, den absolut mesta information som når mig har absolut ingenting med prinsessandet att göra, och det kan vara så att jag sorterat väsentlig information som de försökt kommunicera som brus. Övertolkar hellre än undertolkar, bättre att jag läser in signal där det är brus än tvärtom. Skriver jag min reaktion på något här på bloggen kan hovet ignorera det om det var ett missförstånd från min sida; däremot, om hovet har missförstått mig är det bättre att jag dementerar så snabbt som möjligt.

För att påvisa hur viktigt övertolkande kan vara. Ta det där trollet som exempel*. I och med att jag tolkade in detta som ett potentiellt missförstånd och drog upp det skapade jag en möjlighet att reda ut saken. Så idag har jag sett ett klipp på Youtube om förmåga att ta beslut. Känner att det finns en risk att hovet föreställer sig att jag har svårt med att fatta beslut, så jag skriver ett inlägg om det. Inte för att jag tror att hovet varit inblandad i att se till att jag ser det klippet. Utan för att det var en rimlig källa till inspiration, och det skulle inte vara orimligt att tro att jag har svårt för det där med beslut (menar, jag har svårt för beslut, särskilt små och oviktiga sådana).

Vet att hovet inte har en till närmelsevis sanningsenlig bild av mig, för i så fall hade de gett med sig och accepterat mina krav. Är envis och beslutsfast så att det räcker och blir över, och när jag väl bestämt mig för något så blir det så, mer en fråga om tid än något annat. Nu är det de här kraven jag bestämt mig för, alltså är det inte en fråga om de kommer acceptera dem, frågan är när. Som det ser ut just nu är det mest en uppvisningsövning i envishet. Jag som kräver att de pratar med mig, att jag får min hög med pengar, att de lägger av med att planera projekt i vilka de vill att jag ska ta aktiv del i utan att blanda in mig i planeringen. Och de som envisar sig med föreställningen att de kan överraska mig på ett positivt sätt, eller i vart fall vara en positiv kraft i mitt liv utan att blanda in mig i processen. Själv kommer jag hålla på min linje tills de ger med sig eller tills den dag jag dör, och kommer alltså inte att delta i något av deras projekt förrän mina krav är tillgodosedda.

* I och med att hovet fortfarande har så mycket fel om mig misstänker jag dessutom ganska ofta att de inte sagt upp kontakten med trollet utan fortsätter bland ihop oss. Någon tramsig föreställning om att jag skulle vilja hålla en trollig sida hemlig. Förstår inte varför jag skulle göra det bara. Har vilselett dem en hel del här på bloggen (mer eller mindre avsiktligt). Har inte heller direkt av pinsamhetskänslor, eller rädsla för konsekvenser, hållit tillbaka någonting annat. Hela poängen med bloggen är att jag ska kunna ha en ventil där jag slänga ur mig hur mycket skit som helst, helt utan tanke på proportionalitet, andras känslor, och sådant.

One response to “Beslutsfast och envis …

  1. Pingback: Gurka #703 | En galen.

Kommentera

