Nytt förklarande inlägg. Om böcker.

Ytterliggare ett litet inlägg som mest är till för att klärgöra en del av mina intentioner. Inget viktigt alltså.

Den bok jag läser nu. Har alltid en bok i väskan som jag läser på tåget. Är inget vidare kul. Läser den för att jag fick den av mitt lilla hov julen -07. Vill ta reda på vad de trodde jag var för en filur. De ville övertyga mig om att behålla alla mina fina titlar som de trodde jag ville göra mig av med. Denna bok var en del i det projektet.

Har fått en känsla av att de misstolkat motivationen bakom att läsa denna bok. Läsningen är alltså en del i mina studier av jaghistoria. Försöker klura ut vad som egentligen hänt med mig genom mitt liv. Hur det kommer sig att jag blivit den jag är, vad mitt lilla hov har haft för inflytande, och så vidare. Föreställer mig att om jag lyckas få en lite mer sammanhängande och sanningsenlig bild så kommer mycket av de besvär jag ha lätta.

Tänker på vad jag har för bild av hurdan jag var julen -07. Försöker klura ut vad hovet kan ha haft för bild. Får lite av en känsla av att de ville spreta på ett mansideal på mig. Tolkade min sociala tillbakadragenhet som introverta drag i kombination med den manliga oviljan att visa känslor. Att de utifrån det gissade på att jag drömde om att leva upp till något machoideal. Valet av bok tyder på det. Att de föreställde sig att bara jag vågade öppna upp lite så skulle jag falla in i denna mem ganska bekvämt.

Mycket av de konkreta besvären jag upplevde i min vardag på den tiden handlade om konflikten mellan hovets föreställningar om mig, och mitt förakt mot den livsstil de förespråkade. Oavsett vi talar nollandet några månader innan eller denna bok. Min feministiska kamp mot destruktiva mansideal är inte ny, den har varit en del av mig sedan innan hovet beblandade sig med mitt liv. Inte sagt att mitt motstånd mot machomemen inte förstärkts genom åren av deras agerande, bara att den fanns där från början; frågan är om jag ens haft så mycket förakt i mitt hjärta om det inte vore för deras sätt.

Har, till stor del på grund av helikopterprojektet, en känsla av att de inte gett upp denna bild av mig. Att de föreställer sig att mitt mål i livet är att ta upp plats, visa upp mig, och vara allmänt socialt otymplig. Bröla och skita i andra, typ. Misstänker lite att de reproducerar detta ideal helt enkelt för att de inte vet att de har det. De har missat att detta inte nödvändigtvis är allas bild av meningen med livet.

Det verkar som att mitt lilla hov fått för sig att jag läser denna bok för att jag på något sätt kan identifiera mig med karaktärerna i den. Så är verkligen inte fallet, de känns alla främmande för mig. Och det är kanske i synnerhet deras syn på vad som gör livet meningsfullt som är främmande för mig. Inte så att jag har något emot människor som har ett ständigt behov av att söka action, eller att stå i händelsernas centrum. De får tycka det är viktigt. Men det är en miljö jag gärna håller mig borta från, och det även i tanken.

Läser gärna böcker som jag upplever är filosofiskt meningsfulla. Denna bok faller i det mönstret enbart för att hovet ville att jag skulle läsa den; i sig har den inget sådant värde. Den är en helplatt uppraddning av etablerade memer och enkla machofantasier. En bok jag tyckte om som jag läste nyligen var Island av Aldous Huxley, den hade lite mer filosofiska implikationer, var värd att tänka ett varv till kring. Mellisas bok var fantastiskt mest på grund av rödhåriga prinsessor, transpersoner och en ptersosaur. Det vill säga att den följde memer som existerar i den värld jag lever i, och inte memer från machouniversum. (Och Island är på många sätt en grundlig förklaring av min uppfattning av machoidealet, kanske var det delvis för att boken på många sätt strök mig medhårs jag gillade den.)

Kommentera

