Nötter och inlärning; lite självfokus

Köpt blandade nötter med skal. Bestämde mig för att knäcka en valnöt så som jag gjorde innan jag skaffade nötknäckare. Har ont i handen och fick ta till nötknäckaren ändå. Har uppenbart tappat formen lite. Började syssla med det stora felet och oroade mig för att få ont, eller slå sönder något med flygande nöt, så jag vågade inte slå ordentligt. Precisionen i slagen var det inte så illa med, de flesta gånger låg nöten kvar efter träffen. Slagen var dock otroligt klena, den studsade inte ens runt de gånger jag träffade snett. Problemet kan förstås vara att jag förlorat all muskelmassa. Verkade dock lyckas med en viktig sak, att inte tänka. Om man tänker och siktar finns inte en chans att träffa rätt, den medvetna delen av hjärnan saknar den precisionen.

Av något skäl har jag kommit att tycka om att knäcka nötter med den där metoden. Det handlar kanske om det att det blir en sådan på att bara göra, inte blanda in tänkande, att slala av. Är som person annars tvärtom, tänker och analyserar kring allt, så det är en intressant träning på det sättet.

I lördags hände något som jag upplevde som läskigt, tror det var första gången det hänt mig någonsin. Det var på japanskakursen. Läraren skrev på tavlan innan vi skulle titta på en video. Ett par av orden, betydandes telefonnummer, söndag, och måndag, är ord jag har studerat förut. Kände igen dem på en gång men kunde inte på rak arm säga vad de betydde. Det är första gången i mitt liv som minnet fallerar på det sättet; att något jag pluggat in inte fastnat ordentligt på första försöket. Det var en skrämmande upplevelse.

Tror inte jag blivit trögfattad. Däremot pressar jag min hjärna ganska hårt. Pressar medvetet in inte bara nya kunskaper, utan en ny självbild, hela min identitet och min syn på min plats i sammhället sitter i gugning. Och min hjärna har inte oändlig kapacitet även om jag gärna låtsas det. Sedan kanske det är så att hjärnans plasticitet minskar med åldern, vill inte gärna erkänna att jag åldras bara. Men det kanske är okej, att jag kan inte förändras hur sbabbt som helst, sitter uppenbart på maxfart just nu.

Kommentera

