Att hålla hand, en frustrerande övning i pedagogik

Det enskilt viktigaste jag har är prinsessandet. Kan tycka att de filurer som försökt hänga efter mig i något decenium, just på grund av prinsessandet, borde kunna förstå den känslan, den inställningen. Men tydligen inte. Tydligen ska det spädas ut med diverse trams. Om vad jag bryr mig om är i första hand prinsessande, andra hand te och vackra blommor, tredje hand nördkultur, och fjärde hand en och annan skalbagge, så måste de, sådär lite impulsivt, bestämma att jag ska ägna resten av mitt liv åt att göra saker som inte har med något av detta att göra.

Idag går min tid och intellekutella energi till tre saker, ska inte säga att det är i lika delar. Ett, omvärldsorientering, eller kanske snare samtidsorientering, mestadels medelst Twitter. Två, japanskastudier. Tre, hålla mitt lilla hov i handen genom varje tankebana de försöker prestera. Det här blogginlägget är ett utfall av punkt tre. Jämför nu dessa tre punkter med listan över saker som är viktiga för mig lite högre upp i inlägget. Fundera. Vilken av dessa tre tror mina läsare att jag helst skulle vilja slippa?

Ska vi försöka ta ett steg till, eller ska jag vänta tills imorgon?

Fick idag ett besök om mitt hår, där jag lovade att inte klippa lugg och inte färga det svart. Problemet med att klippa lugg eller färga håret svart är att jag om jag gör det så ser jag mer prinsessig ut vilket kan försvåra mitt lilla hovs säkerhetsarbete. Nu har jag klippt lugg. Vad tror ni är min motivation för det? Har det att göra med punkt ett, punkt två, eller punkt tre? Fundera. Försök motivera på vilket sätt det har med punkten du bestämt dig för att göra.

Om du gissade att det hade att göra med punkt tre hade du rätt, om du gissade att målet var att försvåra mitt lilla hovs säkerhetsarbete hade du rätt igen. Gissade du något annat hade du nog dessvärre fel. Varför vill jag då försvåra för hovet gällande säkerhetsarbetet? På vilket sätt kan det tänkas hjälpa dem att få ordning på tankarna och motivera lite fart i arbetsprocessen? Fundera. Motivera.

Gissade du på att risken att händer deras prinsessa något om de inte kan få ordning på tankarna kan tänkas motivera lite fart i arbetsprocessen hade du rätt. Annars hade du nog dessvärre fel. Varför skrev jag då från början att jag inte tänkte klippa lugg eller färga håret svart? Kan det ha varit för att överrumpla dem när jag gjorde det? Kan det ha varit så att jag var ärlig men bestämde mig för att göra annorlunda ändå? Kan det varit för att plantera tanken att jag funderar på att göra det men valde bort det så länge för att jag trodde att de skulle klara att reda ut tankarna utan den extra pressen? Fundera. Läs första meningen i inlägget igen. Motivera. Kom ihåg att jag alltid försöker ha minst två skäl till alla beslut jag tar, och i synnerhet estetiska sådana.

Ger inget facit på denna sista frågeställning. Som en påminnelse om att detta bara är ett exempel. Kom ihåg att en inte obetydande andel av min mentala kapacitet går åt att hålla koll på hovet, förutse vad de försöker med, och försöka leda dem in på rätt tankar. Målet för närvarande för min del är att få dem att bjuda in mig på ett av deras möten så att vi kan reda ut allt som blivik konstigt genom åren. Ge dem möjlighet ge mig min hög med pengar så att jag kan fokusera på det som är viktigt för mig, snarare än att fokusera på dem.

Kommentera

