Inlägg #518, lite uppfäljning på förra inlägget, om förändringar

Har röstat idag. Blev Piratpartiet, liksom föregående EU-val. Även om jag lämnade det partiet innan det grundades. Tror det finns människor i min omgivning som bryr sig om vad jag har för åsikter, så jag tänker försöka vara öppen med det, så att jag slipper att de tar till fulare metoder för att ta reda på saken. Tycker inte riktigt om att vara så övervakad som jag verkar vara, även om jag har förståelse för att omständigheterna kräver det; så länge de inte sprider konstiga rykten om mig och de är lojala sin prinsessa så gör det inte jättemycket.

Verkar som jag lyckades med det jag ville i förra inlägget. Åtminstone nästan. Får se om de vågar diskutera prinsessandet med mig. För min del är det inte bara risken för ångestattacker som hotar, utan det avståndet som jag skapar till mitt lilla hov genom att inte kunna prata med dem blir till lite av en säkerhetsbarriär. Om de har märkliga och felaktiga föreställningar om mig riskerar jag att de behandlar mig ganska illa om jag släpper in dem för mycket i mitt liv. Känner mig alltid obekväm med att mötas av ur mitt perspektiv fantasifulla bedömningar om hurdan jag är, och värre blir det om de förutsätter att dessa är riktiga. Och släpper jag in dem och de agerar omdömmeslöst så finns det en väldig risk att jag snabbt blir sämre igen. Denna långsamma återintroduktionsprocess vi genomför just nu verkar på så vis handla nästan lika mycket om att de ska ha en chans att lära känna mig ordenltigt, som att jag ska få trubba av ångesten.

Tror inte att mitt liv kommer ta någon dramatisk vändning närmsta tiden, egentligen. Hovets arbete kan tänkas behövas läggas om ett par gånger men jag gissar på att de kommer arbeta aktivt för att mitt liv inte ska förändras för snabbt. Och själv kommer jag inte slå in några nya vägar förrän japanskakursen är avklarad, det händer mycket nog i livet ändå. Från midsommarveckan och frammåt kanske jag börjar titta efter ny lägenhet, den här är för dyr. Mitt liv präglas annars ganska starkt av stora men långsamma förändringar; just nu räknar jag med att både japanskastudierna och mitt arbete med att succesivt bli mer tjejig av mig ska utgöra långsiktiga och permanenta förändringar.

Kommentera

