Mina skäl att gå japanskakurs

Ett av mina skäl till att gå den där japanskakursen var för att motivera mig att studera japanska; det verkar fungera. Vet att det enda sätt som jag faktiskt kan lära mig språket på är att hamna i Japan med människor som vägrar prata annat än japanska med mig i ett halvår, sedan är det klart. Men om jag ska stanna här i Sverige så får jag hitta andra lösningar. Det stora problemet är inte att hitta bra material och liknande för självstudier, det är motivationen som är svår att få till; behöver lite social press för att hålla igång den och för det är den här kursen bra. Mina bröders tjatande räckte för att motivera mig att försöka ibland, men inte till att göra något mer seriöst eller långsiktigt av det. Med prinsessgrejen inblandad så kände jag att det nog faktiskt är värt jobbet, att jag vet att jag kommer att ha praktisk och konkret användning för språket i många olika sammanhang livet ut.

Så japanskakursen utgör en del av mina japanskastudier, men det är knappast det enda syftet till varför jag går kursen; har många skäl. Och jag studerar japanska på andra sätt parallellt. Tydligen ska det effektivaste sättet att studera språk på vara att lyssna och förstå; tittar på Doreamon, utan text*, och förstår nog ungefär hälften, så det borde alltså hjälpa. Försöker följa ett par bloggar och vloggar med japanskastudietema, och har ett par appar; men som sagt, inte ens alla dessa sätt i kombination duger, bara att vara konkret beroende av att kunna använda språket duger.

Andra skäl till att springa på kursen inkluderar att träffa trevliga människor (fungerade) och att övertyga försäkringskassan om att jag har framtidsplaner (fungerade inte, min handläggare verkar mest tycka jag är jobbig som tar egna initiativ).

Får se vad som blir av det här prinsesskrånglet. Är glad att jag har något jag är motiverad nog att engagera mig i.

* Utan text jag förstår, tittar på Youtube, och det är textat, vet inte på vilket språk.

Kommentera

