Om porträttbilder …

Försöker intala mig att bilder på människor som stirrar in i kameran är en mem, en ihärdig och irriterande mem som antagligen är lika gammal som bildkonsten, och inte mitt lilla hovs försök att träna mig i ögonkontakt. Alla försök att träna mig i ögonkontakt är förstås respektlösa, jag vill inte träna bort min ovilja till ögonkontakt så jag gör vad jag kan för att upprätthålla den. Det finns förstås andra memer jag inte riktigt förstår men som ändå överlevt länge, som idén att män ska ha kort hår (ursprungligen romerskt militärmode), så porträttbildsmemen är antagligen av samma typ. Och med Internet, en värld av selfies, och en syn på stirrabilder som ungdomliga, blir saker inte direkt enklare.

För att göra saker än värre verkar det gå lite av en mem att ta ett ensamt öga, snarare än ett helt ansikte, och förstora upp så att även en mycket liten bild kan vara jobbig (ett mindre allvarligt exempel är det stilistiska rävhöga Firefox har som ikon). Denna mem är inte det minsta cool eller så, utan bara alltigenom irriterande.

Kommentera

