Att gå i försvar för migsjälv

Nu har jag letat upp mitt gamla inlägg om min relation till kristen tro. Det var ju bra, lite raljant och allmänt negativt, men väldigt beskrivande. Den främsta bristen är kanske att det inte tar upp att ett av de viktigaste skälen till varför jag aktivt undviker kristna är rädslan att själv mötas av hat. Som transperson står jag inte direkt högt i det kristna moralsystemet. Med tanke på hur mycket jag kämpat för att ens få vara jag känner jag att jag inte i onödan vill behöva kämpa mot institutionaliserat hat. Känner en konkret rädsla.

Det jag har absolut svårast för är kristna filurer som absolut ska söka sig till dem de hatar mest för att missionera; den fullständiga avsaknad av respekt för våra olikheter som ligger i det. Och som transperson så ligger jag klart i riskzonen att bli jagad av ytligt trevliga människor, som har som mål att förfölja mig och ifrågasätta min rätt att vara jag, min rätt att existera.

Jag ser alltså mitt aktiva undvikande av kristendomen som en form av självförsvar. Hat är inte rimligt i sig, men som försvar mot andras hat kan det vara nödvändigt; precis som det kan vara rimligt att hata män kan det alltså också vara rimligt att hata kristna. Hoppas ingen ser som märkligt att jag vill undvika människor som vill skada mig, eller ursäktar sådant. Hoppas att mina läsare förstår att jag inte sällan upplevt att jag varit förföljd, hatad, ifrågasatt, osedd, och just därför anser det vara nödvändigt att inte ta risker; kan inte acceptera att bli behandlad så mer. För mig är mitt hat mot kristendomen en fråga om självrespekt.

Kommentera

