Chromium, och lite mer om arbetande

Skriver detta inlägg i Chromium, skulle inte säga Chromium är bättre än Firefox, särskilt hanteringen av kakor är hemsk i Chromium och addonsystemet är i princip oanvändbart. Behåller gärna mina kakor när jag stänger webbläsarfönstret och ser gärna att det åtminstone är möjligt att stänga av tredjepartskakor. Har tvåstegsverifiering aktiverat för mina Googlekonton, de erbjuder att en kan ställa in så att en inte behöver det andra steget med enheter en loggat in med förut, den funktionen är trasig i Chromium vilket är fascinerande med tanke på att det är Googles egen webbläsare.

Det är de problem som jag kanske inte väntat mig att de skulle vara riktigt så illa. Problem med att jag inte kan blockera oönskade domäner eller bilder kände jag redan till, så jag lär inte gå in på sidor jag inte redan litar på med Chromium av bara det skälet. Chromium envisas också med att köra eget utseendetema trots att jag har ett förinställt. På stället där en laddar ned tillägg, nya teman, och liknande så står det ”gratis” på knappen en ska trycka på för att ladda ned, hade varit mer logiskt med ”gurka”; gissar på att Google vill kräva av sina användare att skicka en hyllning till idén att allt måste prissättas innan vi får komma vidare.

Behåller nog Chromium installerat, men kommer använda endast sporadiskt. Firefox är fortfarande bättre, i synnerhet nu efter senaste versionen som inte kraschar hela tiden.

Får gå vidare och prata om hur jag hanterar det där med arbetshetsandet. Så länge jag lever i ett arbetshetssamhälle kommer det förstås inte helt gå över, det verkar vara en väldigt stark norm jag kommit på tvären med. Har en känsla av att mitt lilla hov förberett ett arbete år mig till och med, vet vilket företag de vill jag ska kontakta och det verkar som att det är inom IT, i övrigt vet jag inte mycket. Har skrivit om det där förut och de började tjata om saken först efter operationen, och varit ganska ihärdiga, vilket gör att det åtminstone ur mitt perspektiv känns väldigt planerat och koordinerat. Vet att jag uppmanat dem upprepade gånger att inte dra igång några projekt och kasta bort min hemliga hög med pengar på projekt menade att jag ska delta i, men som är så fullständigt missriktade att jag om jag ens kan delta skulle vantrivas med dem. Diskuterat det ett antal gånger på bloggen.

När jag säger att jag inte har för avsikt att lönearbeta menar jag det, det är inget jag släpper. Skaffa en karriär är det sista jag vill, vill inte arbetsmarknadsanpassa hela min existens, vill inte ägna halva min vakna tid till att göra något jag egentligen inte bryr mig om bara för att. Det känns verkligen helt och fullt meningslöst. Tror heller inte det finns en chans i världen att jag skulle klara det, som det är nu kan jag enkelt erkänna, jag tror ärligt att jag skulle gå in i väggen på en eller två månader om jag försökte. Vill inte ägna år åt att återhämta mig sedan, igen. Sedan känner jag mig som en trotsig unge när jag aktivt motsätter mig saken, men jag gör det för att skydda mig själv, ser inte att jag har något annat val.

Som bekant planerar jag inte mitt lliv för mer än ett par månader in i framtiden. Har helt ärligt ingen aning om hur mitt liv kommer se ut sedan. Hade jag haft det kanske jag hade kunnat planera också, men som det är idag är det bara att bygga upp en förutfattad mening för vad som komma skall. Tror inte det är så mycket det att det är hovet som spelar mig spratt som gör att det bli skakigt, men det handlar om hur jag som person förändras, det handlar om minnen som kommer tillbaka eller inte, och så vidare; har inte tillräcklig självkännedom för att kunna förutspå hur jag kommer reagera på olika situationer, i synnerhet inte sådana som är nya för mig.

Vi kan annars säga så, om det där arbetet som (eventuellt) ordnats åt mig, om vi först ser till att jag har en ovillkorad ekonomisk trygghet (det vill säga min hemliga pengahög, inte Försäkringskassan) så kan jag prova sedan. Och då gör jag saker i min takt. Känner bara att jag inte tror på det själv, men får jag veta mer kanske jag kan övertalas och jag får utgå från att de som engagerat sig i detta tror på det.

Kommentera

