Mer om vad jag är för någon

I och med att mycket verkar vara så väldigt avhängt på vad jag har för politiska åsikter så kanske jag ska försöka diskutera saken. Börjar med att säga att jag inte tycker det är lämpligt för mig, i och med att jag är prinsessa, att nyttja ett omfattande politiskt inflytande. Men jag är alltås inte nazist och inte fascist, jag är heller inte kommunist om någon trodde det och jag betraktar anarkism som tämligen orealistiskt. Vill inte kalla mig liberal, mest för associationen till stureplanscentern och andra grupper som tycker att det viktiga är att de personligen får göra vad de vill hela tiden. Vill inte kalla mig individualist mest för att jag inte tror att någon kan existera utan sitt sammanhang, har personligen väldigt konkret fått känna vad det innebär att vara beroende av mitt sammanhang och vad det innebär när detta inte fungerar. Förespråkar gärna mänskliga rättigheter för alla och respekt för medmänniskor, men är mer intresserad av att observera än att debatera eller föra kamp. Tycker inte om när vad jag säger tolkas som att jag hatar allt som rör sig eller har extrema åsikter åt ena eller andra hållet. Har uttryckt mig starkt politskt ibland, men ofta för att säga emot när andra fått en märklig eller bisarr bild av min idévärld.

Får fortsätta med min relation till Japan. Vill tydligggjöra att jag inte betraktar mig som japan, jag är svensk och det räcker som det är nu för mig; kan tänka mig att ompröva saken om jag skulle få skäl till det men Sverige är det enda land jag bott i och jag har svenska som modersmål. Är japanofil av det mer extrema slaget och i och med att mina försvunna minnen kommit tillbaka har jag fått en väldigt komplicerad relation till Japan. Kommit att bli intresserad av att söka mina rötter åt det hållet. Att jag vill lära känna människor som mina minnesproblem hållt mig borta från, men som är eller borde vara viktiga för mig, har inte med nationell identitet (varken min eller deras) att göra, även om flertalet av dessa människor är japaner. Om andra vill betrakta mig som etnisk halvjapan eller liknande är jag helt oki med det. För mig skulle det kännas som att göra intrång på någon annans utrymme att sätta den typen av stämplar på mig, ett argument som förstås kollapsar om någon som är japan vill se mig så.

Vad gäller till exempel musikval, och kanske en del annan populärkulturkonsumtion, har jag sällan en politisk motivation bakom. Kan ta del av saker även om jag personligen inte håller med om alla idéer som framförs.

Hyser inte starkt negativa åsikter om människor, inte någon. Däremot, vad de står för, vad de tror på, vad de mer eller mindre omedvetet sprider och ursäktar, kan jag ogilla skarpt. Och människor som aktivt uttrycker saker som jag djupt ogillar kommer jag, där och då, också ha konkret negativa känslor för.

 

 

Kommentera

