Om att orka

Läste idag. Ett blogginlägg. En person som skrev om en skedteori. Handlade om att orka när en är sjuk.

För varje sak som en gör går en sked åt. Alla saker, hela dagen, räknas, även ganska små saker.

Dagarna måste planeras för att orken ska räcka. För att inte skedarna ska ta slut.

Hon som skrev inlägget verkade kunna gå ut varje dag. Det har jag inte gjort på 6½ år.

Satte mig och grät. Skrev ett inlägg natten till idag om att jag kände det var på väg.

Har plötsligt insett. Det finns människor som inte behöver planera efter ork.

Hela mitt liv har jag skärmat av mig från verkligheten på olika sätt. Varje påminelse om att jag är jag leder till att jag riskerar att kollapsa och gråta igen.

Idag kände jag mig verklig igen, jag fanns och kunde jämföras med andra. Sedan orkade jag inte mer.

Kommentera

