Lite politik, lite DNA …

Blev lunch idag, istället för lördagsfirande på kvällen som vi brukar ha. De diskuterade en del politik, alltid fascinerande. Får lite av en känsla av att de vill ta reda på om min beskrivning av mig som småkonservativ var seriös eller bara ett sätt att sabotera saker.

[Kasserat]

Sedan för att helt byta ämne, lillebror pratade om DNA som hittats i mäniskan. För 20% är ursprunget okänt, och till skillnad från när jag tittade på ett TED-talk någon gång för länge sedan hade de faktiskt kollat upp för större livsformer för att få med sporer och pollen, liksom döda delar av dessa som förekommer som skräp i luften. Utgår från att prov med dessa resultat var från näsan. Så när de nu kontrollerat för gener från i princip alla kända livsformer så har resten av DNA:et okänt ursprung; detta säger inte att inte det också är en massa jorddamm och sporer, det säger bara att vi inte har tillräckligt god koll på detta DNA för att kunna avgöra varifrån det kommer. Har tyvärr ingen bra gissning heller.

Slutligen, för att byta ämne igen, så lyssnade jag idag på första avsnittet av Temperpodden, den var bästast.

* Detta om en inte räknar med de ”behov” som diverse marknadsföringsexperter tycker om att skapa (deras egen term är ”väcka”).

** Tydligt undantaget pappa, men han har ofta höga krav och ber om omöjliga saker; ett enkelt exempel är när han ber mig att duka när han står i köket och fixar mat. Om jag börjar rota i skåpen, i vilka jag inte hittar, kommer han att bli sur för att jag står i vägen. Riskerar alltså att göra honom missnöjd oavsett jag faktiskt gör något eller inte. Genom att välja att inte göra något sätter jag då en normalnivå, jag hjälper normalt inte till och därför kommer han heller inte börja förvänta sig det. Nu har jag studerat massor med feminism och får en känsla av att hans beteende ska tolkas som ett ganska vanligt utfall av manlig social oförmåga, något som förstås ytterliggare motiverar mig att vara ohjälpsam. Generellt känner jag mig obekväm med att göra mycket hjälpsamt alls när han är i närheten, han blir i regel mindre sur över att jag inte gör något alls än att jag gör saker på något annat sätt än hans.

EDIT: Tog bort ett par stycken jag inte kunde stå för.

Kommentera

