Verkar bli vuxen, några år sent

För andra dagen i rad, har jag vaknat och känt mig utvilad efter bara nio timmars sömn, en minskning från tidigare elva. Tänker efter och kommer på att det måste vara åtminstone tredje dagen faktiskt. Vet inte om det är efter operationen, kanske är efter att jag höjde hormondoserna med 50 %. Märker också att jag håller på att utveckla en förmåga till ansvarstagande jag inte precis haft förut. Så är lite rädd att jag håller på att bli vuxen. Transsexualism kan rimligen betraktas som en hormonstörning och ur det perspektivet är det rimligt att misstänka att den kan förskjuta tillvuxnandet, så att jag inte utvecklat en del typiskt vuxna egenskaper förrän nu är kanske inte så konstigt; fascinerande att det inte bara är rent psykiska förmågor utan även sömnbehov som påverkats.

Utvecklar jag en förmåga att ta ansvar, kanske till och med en vilja att ansvara för vissa saker (mig själv och mitt eget liv till exempel) så kan det nog tänkas ha en del konsekvenser för mig. Det känns skrämmande. Kommer nog fortsätta sky ansvar ett tag till, men de långsitkga konsekvenserna, känner att jag är lite rädd att jag ska upphöra och någon annan filur (ett framtida jag), med andra egenskaper, ska ta min plats. Det har i och för sig hänt förut, och händer med nödvändighet hela tiden, ofta så fort att jag inte känner igen mig i mig själv; kanske ska försöka att bara acceptera det här, se vad som händer.

One response to “Verkar bli vuxen, några år sent

  1. Pingback: En galen.

Kommentera

