Ett rörigt inlägg #5×7×13

Har lyckats läsa en längre artickel om att makt korrumperar, ingen nyhet i sig, men den var intressant. Den lyfte upp att personer med mycket makt utvecklar sociopatiska drag, som en direkt konsekvens av att de har makt. Det är värt att notera att studierna som den baserades på var gjorda på USA-amerikaner och den har inte kontrollerats för kulturpåverkan. De sociopatiska dragen utvecklas dock enbart om personen uppfattade makten som legitim. Detta i kombination med min egen historia drar in mig på en intressant tankebana.

Själv är jag extremt antiauktoritär, så pass extremt att jag upplever all makt över andra människor som definitionsmässigt illegitim. Så oavsett hur mycket makt jag får så är det osannolikt att jag skulle utveckla sociopatiska drag, utan jag kommer alltid att prioritera att i största möjliga mån respektera de som ser mig som en auktoritet. Vet att min biologiska pappas familj var liberterianer, eller till och med anarkokapitalister, det vill säga ett konsekvent betraktande av formell makt som illegitim (däremot, var tydligen makt över kvinnor legitim, skulle gissa på som en konsekvens av dehumanisering). Ska inte svara på om mitt motstånd mot makt är ett socialt eller genetiskt arv, spelar nog ingen roll.

I och med att de aktivt avlade mot sociopatiska drag skulle jag gissa på att de som en trivial konsekvens av det avlade fram antiauktoritära drag. De måste därmed ha blivit anarkister som en konsekvens av avelsprogramet, en ideologi de alltså anammade inte av oberoende tänkande utan som en följd av ett annat mål. Sociala arv går liksom genetiska i familjen, så det kan inte ses som ett bevis för att gener spelar en roll här.

Själv är jag beredd att se social makt som en nödvändighet, men är inte beredd att se den som legitim för det. Är beredd att se den som av praktiska skäl ursäktlig. Men så låter jag gärna målen helga medlen också i andra sammanhang.

Får väl försöka ta upp det där med hur jag ursäktar att manipulera hovet också. Ser det faktiskt som att jag sitter i en ganska maktlös sits och tar till de medel som krävs för att själv bli respekterad. Hovet har väldigt stor makt över mitt liv och mitt inflytande över dem har varit väldigt begränsat. Har försökt ge spretiga och vaga svar när de velat få ur något ur mig, och det att utan för den skull ljuga. Nu verkar det annars som jag lyckats få de att förstå precis vad det är jag försökt få dem att inte pyssla med, efter att ha försökt nå fram i femton år, så jag kan nog sluta manipulara nu också.

Kommentera

