Min lite manipulativa sida

Sitter och gör stavträning, kom igång lite sent, men kan skriva ett blogginlägg när jag ändå håller på.

Tycker lite om vad jag lyckades med i förra inlägget. Gör ingenting, jag kommer att sabotera eventuella projekt, fungerade. Den där stoltheten de en gång haft över att kunna göra en personlighetsundersökning och sedan förutspå hur jag kommer agera har nog försvunnit vid det här laget*. Att jag kan bli lite manipulativ, eller kanske snarare oärlig med mina intentioner, när jag känner mig illa behandlad, är inget nytt.

Projekt gulddumpning är ett ganska typiskt om än enkelt och naivt exempel, bad de att göra något, men vad jag egentligen ville var något annat, något som jag räknade med skulle komma som en konsekvens av det jag bad om. När jag gör motsvarande saker idag så är det i regel mer sofistikerat, men också mindre risktagande inblandat. Jag menar det jag säger, men kan ge extra detaljer eller vinkla saker, har en baktanke. Och det är just när jag känner mig felaktigt behandlad, ofta är det för att jag känner att mina klagomål inte tas seriöst, att jag inte når fram med andra metoder, får min upplevelse förminskad, känner mig osedd.

Har fungerat så här ganska länge, och det är nog mest för att jag inte tycker om att visa vissa känslor ytligt, särskilt inte upprördhet. Så jag söker en annan metod, och den här upplever jag som klart mer produktiv än att sura.

Får se om jag faktiskt lyckades med förra inlägget bara, eller om de bara startar ett nytt projekt med den egenskapen medräknad också. Har inte lust att behöva riva upp saker igen.

* Menar, de misslyckades ganska duktigt. Har själv bilden av att det går att lära känna människor ganska bra, veta vad de tycker om, särskilt vad de tycker om att prata om, och så. Däremot, att förutspå andras agerande är svårare, om en inte kan hänvisa till att personen i fråga alltid gör så, men om vi diskuterar för personen nya situationer.

Kommentera

