Mitt besök på akuten

Det har hänt mycket idag. Började egentligen klockan nio igårkväll. Blödde ur operationsområdet. Det fortsatte och fortsatte. Efter fyrtio minuter ringde jag SOS. Spenderade natten på akuten. Har fått reda på att det inte var någon fara, inga större blodkärl i regionen och kirurgen konstaterade när dagspasset började efter åtta att det inte var någon risk att fördärva operationsresultatet. Var hemma klockan fem (på natten då, fick ringa upp till sjukhuset när dagspasset börjat), hade då legat på akuten några timmar med order om att ligga still för att inte förstöra något. Verkar ha varit rätt tänkt att åka in, det var kanske inte särskillt allvarligt, men akut; tänkte först ringa 1177 men de hade knappvalstelefon, tråkigt när de gör sig otillgängliga så. Sedan kunde förstås inte jag veta hur allvarligt det var (eller ens personalen på akuten, det var de som kunde min operation som fick bedömma), kunde inte veta att blödningen var blod som lagrats upp; sist jag blödde såhär kraftigt var det ett näsblod och då fick jag svimningstillbud efter tjugo minuter.

Har lite av en skräck för att söka hjälp, stod och stirrade på telefonen innan jag vågade ringa den här gången. Den gången med näsblodet sökte jag aldrig hjälp. När det var som värst så fick jag svårhanterlig ångest av tanken att boka tid på vårdcentral, fick lova mig själv att jag struntar i att söka hjälp för att ångesten skulle släppa.

Tror att mina regelbundna läsare ville veta detta.

Fick ingen sammanhängande nattsömn utan har tagit igen senare. Sov lite på akuten, men inte mycket, ingen sömnvänlig miljö och jag var stressad och oroad. Hemma fick jag sova från fem till åtta. Klockan tio gick jag och sov en timme till. Klockan elva träffade jag boendestöd. Klockan tre träffade jag mitt personliga ombud och vi skickade ett par brev till myndigheter, bland annat för att få nedsatt avgift till operationen i och med att jag har aktivitetsersättning. Klockan sex kunde jag inte hålla mig vaken längre och gick och sov tre timmar. Nu är klockan halv tolv, jag ska se till att stavträna, ta en (generisk kopia av) alvedon, och sova, ordentligt den här gången.

Blev informerad via telefon att jag kunde skölja av operationsområdet och att jag skulle se till att fortsätta stavträningen. Hade instruktioner från akuten att jag inte skulle peta i saken förrän jag hade pratat med dem.

Mamma har skickat SMS om att hon har blivit laktosintolerant. Vet inte riktigt hur jag ska tacka för att ha blivit informerad. Pratar om mina problem och alla bryr sig. Så klart att jag ska bry mig tillbaka. Måste lära mig hur jag ska göra så bara. Tror hon vet att jag bryr mig, vi pratade om hennes problem också när jag satt i taxin på väg in på akuten.

Har blivit informerad om att jag ska vara lite försiktig med att röra mig så mycket nu över helgen. Det kan riva upp saker igen. Har inbokad diatermibehandling imorgon och kommer, om vädret inte är hemskt, köpa lite te och äta sushi när jag ändå är inne i stan. Tror inte det ska bli för mycket, har bindan jag fick med från akuten på, den är lite smutsig men har inga fler, trodde inte jag skulle behöva men de är ganska bra förband. Det blir tre promenader om enkvart vardera om jag gör som planerat. Däremot de två raska promenaderna fram och tillbaka till mina föräldrar på lördag, för det traditionsenliga lördagsfirandet*, fyrtio minuter vardera; är rädd att jag ska riva upp något.

* Efter tjugo gånger eller så måste det vara tradition, hade vi haft en årlig familjetrafition vi gjort tjugo gånger hade det klart varit tradition. Så då måste tjugo gånger duga för en veckolig, och om man räknar med de gånger innan vi flyttade till lördagar så är vi nog långt över femtio gånger.

Kommentera

